وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

پلیمر دوستدار محیط زیست تولید شد

پلیمر دوستدار محیط زیست تولید شد

تهران - عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: پلیمر دوستدار محیط زیست با خاصیت تجدید پذیری بالا در طبیعت تولید شد.

1390/12/01 - 15:57

' مهدی باریکانی ' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: اگر چه تولید پلیمرها بر پایه سوخت های فسیلی مزایای زیادی برای زندگی بشر داشته است اما غیر قابل تخریب بودن آنها پس از مصرف ، آلودگی های زیست محیطی گسترده ای را به دنبال داشته به همین دلیل تلاش برای تهیه پلیمرهای زیست تخریب پذیر روز به روز در حال گسترش است.

وی اظهار داشت: دراین میان پلیمرهای طبیعی به عنوان مواد قابل تجدید و زیست پذیر مورد توجه جدی قرار گرفته اند و پلی یورتان ها از طرف دیگر پلیمرهایی هستند که به دلیل ساختار و ویژگی های منحصر به فرد خود در صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی مصرف روز افزون دارند.

وی که خود مجری این طرح ' سنتز و بررسی خواص پلی یورتان های زیست تخریب پذیر بر پایه پلی ساکاریدها' است، افزود: دراین تحقیق از پلیمرهایی که به صورت طبیعی در طبیعت وجود دارند استفاده و آنرا در زنجیره پلیمر مصنوعی وارد کردیم که این عمل باعث سازگار شدن آن با محیط زیست شد.

باریکانی گفت: دراین کار از پلی ساکاریدهایی مانند نشاسته ، کیتین ( برگرفته از پوست خرچنگ و میگو ) و کیتوسان ( برگرفته از کیتین ) استفاده کردیم .

وی اظهارداشت: از آنجا که پلی یورتان به صورت طبیعی با بدن انسان سازگار است با استفاده از مواد طبیعی برگرفته از طبیعت سازگاری آن با بدن بیش از پیش تقویت شد به این معنا که اگر از این پلیمر چسب زخم تهیه شود زخم بدن فرد با سرعت بیشتری بهبود می یابد زیرا بدن کاملا آنرا می پذیرد و به شکل ساختار بدن در می آید.

باریکانی گفت: افزایش زیست تخریب پذیری ، آبدوستی و همچنین عدم ایجاد سمیت و زیست سازگاری پلی پورتان و پلی ساکاریدها نشان دهنده استعداد این پلیمرهای زیست تخریب پذیر برای کاربردهای مختلف از جمله ایمپلنت ها ، بیوسنسورها ، بخیه های قابل جذب ، پوشش زخم ها ، تصفیه فاضلاب های صنعتی ، لنزهای چشمی ، عدسی و شیشه عینک است.

به گفته وی، بیشترین کاربرد این محصول در بخش پزشکی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران افزود: روند تحقیق و به نتیجه رسیدن این طرح شش تا هفت سال به طول انجامید و دراین مدت بیش از 20 مقاله از این طرح در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده است.

طرح ' سنتز و بررسی خواص پلی یورتان های زیست تخریب پذیر بر پایه پلی ساکاریدها' در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی رتبه سوم پژوهش های بنیادی را کسب کرده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
m یکشنبه 7 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 18:40

سلام .ممنون از مطالب خوبتون
کسی اثبات گرادیان سرعت در مختصات استوانه ای در درس رئولوژی بلد هست ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد