وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

ابداع یک مدل ریاضی جدید برای بازیافت نفت از مخازن شکافدار

از سوی مهندس نخبه ایرانی ارائه شد ؛

ابداع یک مدل ریاضی جدید برای بازیافت نفت از مخازن شکافدار

دارنده مقام دوم مسابقات بین المللی دانشجویی مهندسان نفت جهان با ارائه یک مدل ریاضی به منظور پیش بینی بازیافت نفت از مخازن شکافدار، کارایی نرم افزارهای شبیه سازی را افزایش داد.

ابوذر میرزائی پیامن، مقام دوم مسابقات بین المللی دانشجویی مهندسان نفت در مقطع دکتری و در سطح منطقه ای ( خاورمیانه، شمال آفریقا و هند) در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران  در مورد مدل ریاضی پیش بینی بازیافت از مخازن شکاف دار توسط مکانیسم آشام همسو، گفت: این مدل ضمن بهبود دقت فرآیند تعمیم دادن نتایج آزمایشگاهی به مقیاس میدانی موجبات افزایش دقت و کارایی نرم افزارهای شبیه ساز را فراهم می کند.
ادامه مطلب ...

پلیمریزاسیون بین سطحی

برای تهیه پلی استر ها و پلی آمیدها می توان در بسیاری از موارد از واکنش Schotten – Baumann استفاده کرد. در این واکنش به جای دی اسید یا دی استر، از دی آسیل کلراید استفاده می شود:

   

   

ادامه مطلب ...

بهبود خواص پلیمر توسط پرکننده های معدنی

پرکننده های معدنی

پرکننده ها برای دلایل متنوعی از جمله کاهش قیمت، بهبود فرایندپذیری، کنترل چگالی، اثرات نوری، قابلیت هدایت گرمایی، کنترل انبساط گرمایی، خواص الکتریکی، خواص مغناطیسی، به تاخیر انداختن  آتشگیری، بهبود خواص مکانیکی از جمله سختی و مقاومت در برابر پارگی در پلیمرها بکار برده می شوند. پرکننده ها بیش از سایر پلیمرها، در PVC مصرف می شوند و پس از آن در پلیمرهای اولفینی، نایلون ها و پلی استرها نیز پر کننده ها به مقدار زیادی استفاده می شوند.

در ابتدا پرکننده ها تنها به عنوان افزودنی جهت بهبود خواص مکانیکی در نظر گرفته می شده اند که به دلیل خصوصیات هندسی نامطلوب، مساحت سطح ویژه کم و یا شیمی سطح آنها، تنها می توانند مدول پلیمر را تا حد متوسطی افزایش دهند، هرچند استحکام کششی یا خمشی آن بدون تغییر باقی مانده و یا حتی کاهش می یابد.

ادامه مطلب ...

کاربردهای تجاری نانوکامپوزیت‌های پلیمری

بازار نانوکامپوزیت‌های پلیمری، امروزه به طور چشم‌گیری رو به ترقی است. اخیراً کاربردهای مختلف این نانوکامپوزیت‌ها در بخش‌های پلاستیکی به خصوص در صنعت خودروسازی و بسته‌بندی افزایش یافته است. مطالعات گروه شرکت Freedonia نشان می‌دهد که با رسیدن سال ۲۰۲۰، تقاضا برای نانوکامپوزیت‌ها در امریکا تا ۳ میلیون تن با ارزش تقریبی ۱۵ میلیون دلار افزایش خواهد یافت [۱]. با همین تقریب در سال ۲۰۲۵ نیز، تولید نانوکامپوزیت‌ها به ۵ میلیون تن خواهد رسید [۲]. افزایش اخیر در کاربردهای نانوکامپوزیت‌ها، به دلیل کاهش قیمت مواد نانوکامپوزیتی بوده، به علاوه آنکه برخی مشکلات فنی مربوط به نانوافزودنی‌ها در ترکیبات، مرتفع گشته است. تولیدکنندگان مواد پلاستیکی در جهت تجاری‌کردن مواد نانوکامپوزیتی گام برمی‌دارند که این تولیدکنندگان، شرکت‌های Bayer ، Dow Chemical ، Eastman Chemical ، LyondellBasell ، Mitsubishi Gas Chemical ، Nanocor ، Triton Systems ، Honeywell و RTP می‌باشند.

ادامه مطلب ...

استفاده از الیاف کربن در تایر سریع ترین خودروی جهان


بدون شک یکی از جالب‌توجه‌ترین خودروهای به نمایش در آمده در نمایشگاه خودروی ژنو، Agera  (اگرا) R 2013 ، تازه‌ترین ساخته کونیخزگ (Koenigsegg) است که به ادعای این شرکت می‌تواند با قدرت ۱۱۱۵ تا ۱۱۴۰ اسب‌بخار و با سرعت ۴۴۰ کیلومتربرساعت به سریع‌ترین خودروی ساخته‌شده در جهان تبدیل شود و این عنوان را از بوگاتی ویرون سوپراسپرت با سرعت ۴۳۱ کیلومتربرساعت پس بگیرد.

ادامه مطلب ...

کامپوزیت های چوب – پلاستیک، مواد سبز برای صنایع خودرو

۱ مقدمه

در دهه‌های گذشته گروه‌های مختلف اعم از گروه‌های حافظ محیط‌زیست و NGOها در کشورهای مختلف، درباره‌ی اثر مواد شیمیایی بر محیط‌زیست بحث‌های گوناگون داشته‌اند و تلاش‌های زیادی را جهت کاهش تولید مواد شیمیایی خطرناک انجام داده‌اند، به گونه‌ای که این موضوع به یک چالش جهانی تبدیل شده است و از آن به عنوان یک مشکل جهانی یاد می‌شود که موجب شده است دولت‌ها برای کاستن از این مشکل قوانین سخت‌گیرانه‌ای را وضع و اجرا کنند تا بلکه بتوانند از محیط زیست حفاظت بهتری داشته باشند. برای حل این مشکل به صورت ریشه‌ای و اساسی لازم است که کارخانجات فرآیندهای شیمیایی خود را بهبود بخشیده یا واکنش‌های شیمیایی بی‌خطر برای محیط‌زیست طراحی کنند که “شیمی سبز” (Green Chemistry) برخی از راه‌کارها را برای نیل به این هدف پیشنهاد کرده است. درواقع شیمی سبز تولیدات و فرآیندهای شیمیایی است که باعث کاهش استفاده و تولید مواد خطرناک می‌شود و تولید مواد زائد و اتلافی را به حداقل می‌رساند. بدین‌منظور صنایع کامپوزیتی در تلاش‌اند تا از موادی بهره ببرند که به محیط‌زیست آسیب نزند. کامپوزیت های چوب پلاستیک (WPC) که در آنها از الیاف طبیعی و تجدیدپذیر استفاده می‌شود، یکی از این مواد می باشد.

ادامه مطلب ...

برس‌های پلیمری: کاربرد

اصلاح سطوح توسط فیلم‌های نازک پلیمری به طور گسترده‌ای جهت تغییر خواص سطحی از قبیل قابلیت ترشدن1، زیست سازگاری، اصطکاک و مقاومت در برابر خوردگی، به کار می‌رود. برس‌های پلیمری با توجه به امکان طراحی دقیق آنها ابزار مناسبی برای این منظور می‌باشند. در این مقاله برخی از کاربردهای برس‌های پلیمری ارائه می‌گردد.


۱ سطوح هوشمند

برس‌های پلیمری برحسب ساختار و ترکیب شیمیایی شان، به طیف وسیعی از محرک ها، به شکلی قابل کنترل و برگشت پذیر، پاسخ می‌دهند و می‌توان با استفاده از برس‌های پلیمری سطوحی هوشمند تهیه نمود. محرک‌ها شامل تغییر در حلال، دما، pH، قدرت یونی، نور، تنش مکانیکی، و میدان الکتریکی یا مغناطیسی می‌باشد، و پاسخ به صورت تغییر در کنفورماسیون، انرژی سطحی و یا میزان بار الکتریکی برس‌های پلیمری است. سطوح هوشمند در مواردی از قبیل قابلیت ترشدن سطح، عملگرهای مکانیکی2، سنسورهای محیطی، جداسازی، رهایش کنترل شده دارو و … به کار می‌روند[۱].

ادامه مطلب ...

روشی جدید برای دیسپرس کردن نانولوله ها

محققان دانشگاه کارولینای جنوبی و دانشگاه جرجیا روش جدیدی برای بهتر دیسپرس شدن نانولوله‌های کربنی درون اتانول ارائه کردند که این روش موجب افزایش مدول الاستیک نانوکامپوزیت‌های نانولوله/اپوکسی می‌شود.

یک تیم تحقیقاتی به رهبری زایدونگ از کالج مهندسی دانشگاه کارولینای جنوبی موفق به ارائه دستاورد جدیدی در به‌کارگیری از نانولوله‌های کربنی شده است. این گروه تحقیقاتی از دو روش غیرفعال‌سازی با هیدروژن و اولتراسونیک برای توزیع یکنواخت نانولوله‌های کربنی چند جداره استفاده کردند.

نتایج استفاده از نانولوله‌های کربنی و کامپوزیت‌های سبک آن در ادوات اپتوالکترونیکی، ذخیره‌ساز انرژی، مبدل‌های انرژی و دستگاه‌های جمع‌آوری انرژی بسیار عالی بوده است.

متاسفانه موضوع دیسپرس کردن نانولوله‌های کربنی به‌صورت چالشی میان محققان بوده و مانع استفاده از این مواد می‌شود. این روش جدید بسیار ارزان، ساده و زیست سازگار است، به‌طوری که می‌توان خیلی سریع آن را برای حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

ادامه مطلب ...