وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

بازتاب بین‌المللی محکومیت یک کاریکاتوریست ایرانی

سلام دوستان 

این مطلبی که امروز براتون گذاشتم اصلا ربطی به پلیمر نداره و فقط برای حمایت از کاریکاتوریست اراکی است که بی دلیل بازیچه دست نمایندگانی شده که ما انتخابشون کردیم این مطلب از طرف کانون حمایت از کاریکاتورست ها و به درخواست انجمن قرار داده شده ...

با امید به روزی که دیگر شاهد این جور بی جنبگی ها نباشیم ....


اگر قرار بود که کشیدن کاریکاتور چهره های سیاسی ، ورزشی ،هنری و ... مستوجب شلاق و تعزیر باشد ، می بایست افرادی مانند مرحوم صابری فومنی و همکارانش در "گل آقا" بارها و بارها به شلاق و حبس و اعدام محکوم می شدند!

ماجرای محکوم شدن یک کاریکاتوریست اراکی به 25 ضربه شلاق، به جرم کشیدن کاریکاتور نماینده این شهر، خبری بود که به سرعت مرزهای استانی و حتی کشوری را درنوردید و بازتاب جهانی پیدا کرد. این واقعه بیانگر نکات مهمی برای مسئولین کشور ماست.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه کاریکاتوریست نشریه محلی «نامه امیر»، به دلیل کشیدن کاریکاتور نماینده شهر اراک و شکایت این نماینده، به 25 ضربه شلاق محکوم شده است، حال آن که در این کاریکاتور، هیچ نکته توهین آمیز و غیرمتعارفی به چشم نمی‌خورد.

از اصل خبر و غیرمعمول بودن کار نماینده و رأی قاضی دادگاه که بگذریم، نکته مهمی که به نظر می‌رسد به هیچ وجه از سوی این دو مقام محلی پیش‌بینی نشده، فراتر رفتن این خبر از مرزهای استانی و حتی کشوری و ایجاد کمپینی جهانی در محکومیت این کار بوده است.

در این راستا، افزون بر بازتاب سریع و گسترده‌ای که این خبر در میان خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری داخلی پیدا کرده، مطبوعات بین‌المللی نیز از روز گذشته تاکنون، یک به یک در حال پرداختن به این موضوع هستند.

برای نمونه، روزنامه انگلیسی «گاردین»، امروز ضمن انتشار این خبر و حواشی آن به طور کامل، به کمپین بین‌المللی اشاره کرده که از سوی کاریکاتوریست‌های ایرانی در سرتاسر جهان به راه افتاده است و در چهارچوب آن، ده‌ها نفر از این افراد با کشیدن کاریکاتور نماینده اراک، همبستگی خود را با کاریکاتوریست اراکی نشان داده اند.

افزون بر گاردین، برخی دیگر از نشریات بین‌المللی،  از جمله نشریات تخصصی کاریکاتور، این خبر را انتشار داده‌اند.

اما در این واقعه، سه نکته بسیار مهم هست که باید بیش از هر کس مورد توجه مسئولین محلی در کشورمان قرار گیرد:

نخست اینکه بر خلاف آنچه برخی از این مقامات و مسئولین می‌پندارند، آنها در حوزه محلی و استانی خود دارای اختیار و اقتدار تام و تمام نیستند و اقدامات بعضاً غیرمعقول و سلیقه‌ای‌ آنان، از چشم دیگران پنهان نخواهد ماند.

در حقیقت، آنان باید توجه داشته باشند که بازتاب اقدامات محلی‌شان، تنها به همان سطح محلی محدود نمی‌شود و با درنوردیدن مرزهای منطقه‌ای، استانی و حتی ملی، در معرض قضاوت طیف گسترده‌ای از افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

نکته دومی که با مورد پیشین ارتباط تنگاتنگ دارد، این است که گویا طیف وسیعی از مسئولین کشورمان، در قرن بیست و یکم و در عصر اطلاعات و ارتباطات، هنوز از قدرت رسانه آگاهی ندارند و نمی‌دانند که در جایگاه یک مقام مسئول، کوچکترین کار غیرمنطقی از سوی آنها، می‌تواند چه موج رسانه‌ای بزرگی ضدشان به پا کند.

در پایان و نکته سومی که باید مدنظر قرار گیرد، این است که با توجه به موارد نامبرده، یک خودخواهی ساده و یک اقدام شخصی، می‌تواند با بازتاب یافتن در سطح جهانی، به خدشه‌دار شدن نام ایران و ایرانی بینجامد؛ بنابراین، وجود حداقلی از مسئولیت‌پذیری چنین حکم می‌کند که این افراد پیش از گرفتن چنین تصمیماتی، اندکی بیشتر اندیشه کنند.


بیانیه سایتها درباره ماجرای کاریکاتوریست اراکی


در پی انتشار خبر محکومیت یک کاریکاتوریست اراکی به 25 ضربه شلاق ، آن هم به دلیل کشیدن کاریکاتوری متعارف از نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی ، سایت های خبری ایران با صدور بیانیه مشترکی ، خواستار تجدید نظر در این باره و اصلاح روش های برخورد با رسانه ها شدند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

"مطلع شده ایم که چندی پیش ، یک کاریکاتوریست اراکی به دلیل یک اقدام متعارف و معمول رسانه ای ، به تحمل تازیانه محکوم شده است. وقتی خبر را شنیدیم که محکمه ای ، کاریکاتوریست یک رسانه محلی را به دلیل کشیدن کاریکاتور نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی "مجرم" شناخته و حکم داده که 25 ضربه شلاق به او بزنند ، گمان اصلی مان این بود که یا با شایعه ای مضحک مواجهیم و یا کاریکاتور ترسیمی ، واجد وصف مجرمانه "توهین" - ان هم در حد اعلا - بوده است که باعث شده اولاً یک نماینده با آن همه مشغله کاری ، ره به شکایت برد و ثانیاً دادگاه اراک نیز با بررسی تخصصی کاریکاتور ، آن را مصداق توهین بداند و چنان حکم سنگین و عجیبی را صادر نماید!

با این حال ، مشاهده و بررسی کاریکاتور  -که نماینده مذکور را در لباس ورزشی نشان می دهد- حاکی از آن است که کوچکترین بی حرمتی و توهینی در آن مستتر نبوده و معلوم نیست محکمه اراک ، بر چه اساسی چنین حکم عجیبی را انشاء کرده است؟!

اگر قرار بود که کشیدن کاریکاتور چهره های سیاسی ، ورزشی ،هنری و ... مستوجب شلاق و تعزیر باشد ، می بایست در هر شهری ، شعب متعددی از محاکم به بررسی کاریکاتورها و صدور احکام شلاق برای کاریکاتوریست ها اختصاص می یافت و افرادی مانند مرحوم صابری فومنی و همکارانش در "گل آقا" بارها و بارها به شلاق و حبس و اعدام محکوم می شدند!

وانگهی در کشوری که کاریکاتور شخصیت هایش از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا وزرا و نمایندگان و دیگران ، کشیده و منتشر می شود و این ، امری متعارف است ، بر چه مبنایی می توان نماینده اراک را مستثنی کرد و کشیدن کاریکاتورش را مستوجب شلاق دانست؟!

این حکم ، نه تنها هیچ نسبتی با عدالت ندارد بلکه پیش از آن که درباره کاریکاتوریست اراکی اجرا شود ، خود تازیانه ای است بر تن همه رسانه هایی که در چارچوب قوانین کشور با همه تضییقات و محدودیت ها فعالیت می کنند.

گذشته از این ، چنین احکامی ، موهبتی بزرگ برای جریان های خارج از نظام است که ادعاهای خود در خصوص نقض آزادی های مشروع در جمهوری اسلامی را به این احکام مستند کنند کما این که چنین نیز کرده اند و می کنند.

واقعاً چگونه است که گاه یک روزنامه نگار را به دلیل نوشتن مطلبی در وبلاگش ، متهم به ریختن آب به آسیاب دشمن می کنند ولی کسی درباره افرادی که در مسندهای مهم با سخنان و کارها و آرایشان ، حیثیت ایران و انقلاب و نظام را لکه دار می کنند ، چیزی نمی گوید و جلودارشان نمی شود؟!

ما ، سایت های خبری ایران ، فارغ از آن که کاریکاتوریست نشریه اراکی چه خط سیاسی دارد و چگونه می اندیشد و صرفاً از منظری عدالتخواهانه ، اولاً خواستار لغو این حکم هستیم و ثانیاً مصرانه بر لزوم اصلاح اسلوب و روش های تعامل نهادهای حاکمیتی با رسانه ها تأکید می کنیم و دردمندانه نسبت به برخوردهای سلیقه ای و سفارشی با رسانه ها هشدار می دهیم و آن را در تضاد با حقوق اساسی ملت ایران می دانیم."

نظرات 10 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:18

قابل توجه آقای نماینده

..... شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:19

نماینده عزیز برو داستان های حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) رو یه بار بخون!!!

رضا شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:21

میدونم شاید اینو اتشار ندی ولی بازم ....
باید اول قوه قضاییه با قاضی صادر کننده این رای برخورد قاطع و سختی بکند و در مرحله دوم باید مجلس در سازو کار خود به شدید ترین شکل ممکن تنبیهی درخور این نماینده خودخواه در نظر بگیرد

[ بدون نام ] شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:21

برنامه ی 90 و ایشون رو که یادتون نرفته ؟!

علی شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:23

بسیار جالب است که در قرن بیست ویکم یک کاریکاتوریست برای یک پرتره کاملا ساده شلاق میخورد!!!
مطمئن باشید کل این داستان خود یک کاریکاتوری میشود برای تمام دنیا که بنشینند و به ما بخندند.....
به یاد دارم دادگاهی یکی از رقاصان مبتذل لوس انجلسی را که به ایران آمده بود محکوم به عدم خروج از ایران کرده بود.
با اندکی تفکر میشود ذهن آن قاضی محترم را خواند که در افکار جهانی در ایران ماندن را مشابه زندان بودن و تبنیه شدن بپندارند.

تسوکه شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:29

من این نماینده را از روی کاریکاتورش شناختم. این همونیه که توی برنامه نود حرف میزد و میخواست با لابی بازی، تیم نفت تهران را به اراک ببره. .......

امیر شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:34

چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

واقعا تو ایران چه خبره، اینقدر که مردم را دعوت به وحدت می کنید، از مسئولین هم بخواهید که به وحدت برسند.

دکتر س شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:35

وقتی مسئولین محترم نمیتونند یک کاریکاتور ساده رو تحمل کنند انتظار انتقاد کردن ازشون رو نباید داشته باشیم چون ظاهرا اجازه نداریم! هر کاری می کنند درسته و هر حرفی میزنند حق!

هیچکس شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:36

من از طرف خودم و این کاریکاتوریست محارب از این نماینده محترم و خدمتگذار به خاطر توهین به مقدسات ، نشر اکاذیب ، تشویش اذهان عمومی ،اقدام علیه امنیت ملی و تشویش چهره ی زیبای ایشان پوزش می طلبم و از محضر قاضی محترم دادگاه تقاضای اشد مجازات برای این کاریکاتوریست ملعون و مفسد را دارم .

sanaz شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 02:38

هیچ قواتین کشوری دردنیا بخاطرکشیدن کاریکاتور انسانی را شلاق نمیزنند.مگر ایران واقعا تاسف آوراست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد