وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

استفاده از لایه نازک برای تمیز نگه‌داشتن پنل‌های خورشیدی

پژوهشگران دانشگاه هوستون پوشش‌های مبتنی بر نانوذرات تولید کرده‌اند که می‌توان از آنها در پنل‌های خورشیدی استفاده کرد.  این پوشش‌ها موجب می‌شود تا پنل پاکیزه مانده و کارایی آن بهبود یابد، در نتیجه هزینه نگهداری آن کاهش ‌یابد.

نتایج این پژوهش توسط «شای کوران» از موسسه نانوانرژی بصورت پتنت نوشته شده و در حال حاضر مراحل ثبت خود را طی می‌کند. محققان این پروژه، فناوری جدید خود را در موسسه فناوری دوبلین تست کرده و بزودی تست‌های تکمیلی آن در کارولینای جنوبی انجام خواهد گرفت.

«کوران» می‌گوید: تستی که در ماه جون، در ایرلند انجام گرفته نتایج جالبی در پی داشته است، بطوری که بنظر می‌رسد قدم‌های بزرگی در مسیر تجاری سازی این فناوری برداشته شده است.

این لایه خود تمیزشونده با نام تجاری (The Self-Cleaning Nano Hydrophobic» (SCNH107TM» تحت لیسانس «شرکت سی ولتائیک» است؛ این شرکت یک شرکت نوپا در حوزه انرژی است که روی تولید انرژی‌های نو کار می‌کند. متولیان این شرکت بدنبال جذب بازارهای جهانی هستند.

پنل‌های خورشیدی باید سطح پاکیزه‌ای داشته باشند تا با کارایی بالاتری نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کنند، اما معمولاً گرد وغبار، مواد آلاینده و ذرات معلق در هوا روی این پنل‌ها را گرفته و کارایی آنها را کاهش می‌دهد.

لایه محافظی که این گروه تحقیقاتی تولید کرده، قادر است مانع تجمع این آلاینده‌ها شده و سطح را تمیز نگه‌ دارد. پوشش‌های لایه نازک نانومقیاسی که این شرکت تولید کرده، آلودگی‌هایی نظیر آب و غبار را دفع می‌کند، بدون این که از کارایی پنل‌ها بکاهد؛ در واقع این پوشش مانع جذب نور خورشید توسط پنل نمی‌شود. با این کار سطح پنل تا سال‌ها پاکیزه مانده و نیازی به تمیزکردن ندارد.

«کوران» می‌گوید: کارایی تبدیل انرژی‌ یک پنل خورشیدی کثیف تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. با این پوشش، سطح پنل خود‌به‌خود تمیز می‌شود.

در حالی که محققان این پروژه این پوشش را برای استفاده در پنل‌های خورشیدی ساخته‌اند، آنها معتقدند از آن می‌توان در حوزه‌های مختلف نظیر پوشش‌های ضد خوردگی استفاده کرد.

پیل خورشیدی همانند یک مولد برق دیزلی کار می‌کند، با این تفاوت که نشر گازهای خطرناک در آن وجود ندارد. این پنل نور خورشید را گرفته و به الکتریسیته تبدیل می‌کنند؛ این انرژی یا مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در مخزن مخصوصی ذخیره می‌شود.

دستگاهی که این تیم تحقیقاتی ساخته، قادر است دو تا پنج کیلووات انرژی تامین کند؛ این مقدار برای راه‌اندازی سیستم کولر گازی کافی است.

عملکرد پوشش خودتمیز شونده بر روی سطوح شیشه (بالا)، آلومینیوم (وسط) و پلاستیک (پایین)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد