یک دبی سنج توربینی از یک روتور چند تیغه که توسط یاتاقانی نگه داشته شده
است تشکیل شده است و در مقطع لوله عمود بر جریان قرار گرفته است (شکل 7 ).
سیال روتور را متناسب با سرعت سیال می راند و متعاقب آن دبی حجمی جریان
بدست می آید.
یک سیم پیچ ( Coil ) بیرون دستگاه اندازه گیری ،
هنگامی که تیغه خطوط مغناطیسی سیم پیچ را قطع می کند ولتاژ متناوبی تولید
می کند ؛ هر پالس ولتاژ تولیدی بیانگر حجم مایع عبوری می باشد. این دبی سنج
به دلیل آن که روتور آن معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته شده با بسیاری از
سیالات سازگار است. با این حال لازم است یاتاقان آن که روتور را برای گردش
در سرعت های بالا نگه می دارد تمیزکاری شود. دبی سنج های توربینی عمدتاً در
خطوط لوله هایی کمتر از 5/0 اینچ تا 12 اینچ به کار می روند و سرعت پاسخ
آنها بالا بوده و دقت خوبی دارند. از مشخصه های دیگر این دبی سنج، تکرار
پذیری ، قابلیت محدودیت پذیری عالی و دقت بالای آنها می باشد و معمولاً
برای اندازه گیری مایعات و گازهای تمیز به کار می روند و برای سیالات
ویسکوز و چرخشی مناسب نمی باشند. این وسیله باید برای هر اندازه گیری
کالیبره شود و مشابه دبی سنج های اختلاف فشاری ( DP ) افت فشار زیادی ایجاد
می کنند که قابل بازیافت نمی باشد. همچنین قطعات متحرک زیادی دارد که باعث
فرسودگی می شوند.
انجمن گاز آمریکا ( AGA ) استانداردی برای این کار با این نوع دبی سنج ها
منتشر کرده است که AGA-7 نامیده می شود. انجمن پتروشیمی آمریکا ( API ) نیز
در این مورد انتشاراتی داشته است.
شکل 13- نمایی از دبی سنج توربینی
شکل 14- نمایی از دبی سنج توربینی