وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

شیوه انجام کار در آزمایشگاه شیمی

*رعایت نکات بهداشتی

*نظم وانظبات در آزمایشگاه

*طرز استفاده مواد شیمیایی

*طرز حرارت دادن محلولها

1- برای انجام کار در آزمایشگاه و حین کار از روپوش سفیدنخی استفاده کنید چون از آلوده شدن لباسهایتان به مواد شیمیایی جلوگیری کرده و ضمنآ با توجه به قیمت سایر لباسها مقرون به صرفه اقتصادی است.

2- در آزمایشگاهها از کفشهایی استفاده کنید که انگشتانتان را به طور کامل  بپوشاند . زیرا امکان دارد اسید غلیظ یا محلولهای نظیر آن روی پایتان بچکد و پوستتان را بسوزاند.

3- مواد شیمیایی به آسانی از طریق دست به خوراکی نوشیدنی و سیگار منتقل کند و از این طریق وارد بدن شوند. بنابراین از خوردن نوشیدن وسیگار کشیدن در آزمایشگاه پرهیز کنید.

4- برای اینکه صورت بینی و چشمان شما به مواد شیمیایی آلوده نشود به هیچ وجه در آزمایشگاه با دستانتان این اعضا را لمس نکنید.



5- در صورت تماس پوست با مواد شیمیایی و محلولهای سوز آور فوری آنرا به میزان فراوان با آب روان بشویید.

6- بعضی از مواد سمی به سرعت از پوست جذب می شوند بنابراین از تماس پوست با این گونه مواد دوری کنید.

7- پس از انجام آزمایش دست خود را با آب و صابون بشویید.

8- وسایل و میز کار را پس از انجام کار تمیز کرده و وسایل را در جای خود گذاشته و یا به مسئول آزمایشگاه تحویل دهید.

9- وسایل پلاستیکی را حرارت ندهید و از نزدیک کردن آنها به شعله چراغ بپرهیزید.

10- ظرفها و بطریهای مواد را از سر جای خود جابه جا و به سایر نقاط و قفسه های آزمایشگاه منتقل نکنید بلکه ظرف خود را نزدیک همان جایی که مواد در داخل بطریهای خود قرار گرفته اند برده و مقدار مورد نظر را بردارید و در صورت ضرورت به جابه جایی فورآ به جای اصلی خود برگردانید.

11- از وارد کردن پی پت و سایر وسایل آزمایشگاهی که شخصا از آن استفاده می کنید به داخل ظرف اصلی مواد و محلولها بپرهیزید.

12- هیچ گاه از وسایل شیشه ای شکسته یا ترک خورده استفاده نکنید. زیرا ممکن است در هنگام آزمایش بشکنند. آزمایش غیر قابل کنترل شود و حادثه ناگواری را بیافریند.

13- از ریختن مواد جامد غیر قابل حل در آب خرده شیشه ها و سایر زباله های جامد مثل کاغذ باطله در داخل ظرف شویی پرهیز کرده و آنها را به ظرف ها و محل هایی که به همین منظور در آزمایشگاه تعبیه شده بریزید.

14- با توجه به این که اسیدها برخی از بازها و مواد شیمیایی خورنده هستند در صورتی که اینگونه محلول ها داخل ظرف شویی ریخته شوند فورا آب شیر را بر روی آنها جاری سازید تا در اثر خوردگی ظرف شویی و لوله ها از بین نروند.

15- از تغییر در روشهای آزمایش پرهیز کنید زیرا به طور مثال ممکن است در صورت کاستن یا افزودن ماده ای به دلخواه در واکنشگر موجب تغییر سرعت در واکنش شده و غیر قابل کنترل شود و حوادث جبران ناپذیری اتفاق بیفتد.

16- بروز حادثه را حتما به مسئول آزمایشگاه اطلاع داده و با او برای استفاده از کمک های اولیه مشورت کنید.

17- ظرف های شیشه ای داغ را در زیر شیر آب سرد نگیرید. زیرا شیشه به سرعت منقبض شده و می شکند.

18- استوانه های مدرج قیف و ظروف توزین را حرارت ندهید زیرا در اثر حرارت می شکند. بالن ژوژه ها را هرگز حرارت ندهید.

19- در صورتی که به طور درست و صحیح از مواد شیمیایی استفاده شود بی خطر هستند بنابراین در هنگام کار کردن با مواد شیمیایی تمام جوانب احتیاط را می بایستی رعایت کرد تا سلامتی تضمین شده و خطری متوجه ما نشود.

20- قبل از استفاده از مواد برچسب آنها را به دقت بخوانید.

21- اگر لازم شود که محلولی را بو کنید ظرف آن را از صورت خود دور نگه دارید و بخار آن را با دست به سمت صورت برانید تا بوی آن را حس کنید.

22- هرگز ظرفی را که از خود بخارات سمی تولید می کند باز نگذارید زیرا بخار آنها فضای آزمایشگاه را و در نتیجه هوای تنفسی را آلوده میکند.

23- برای پرهیز از استنشاق بخارات واکنش هایی که بخار سمی و مضر آزاد می کنند  اینگونه واکنشها را زیر هود انجام دهید. زیرا تنفس بخار مواد شیمیایی ششها و سلولهای مخاطی را تحریک می کند.

24- هرگز دهانه لوله آزمایش داغ را به طرف خود یا همکارتان نگیرید.زیرا امکان دارد بخار آن به شدت از لوله بیرون بیاید و یا در اثر غلیان به بیرون بپاشد.

25- مراقب محلولهایی که در حال جوشیدن است باشید زیرا ممکن است تمام محلول بخار شده و ظرف بشکند.

26- مواد و محلولها را در ظرفهای سر بسته حرارت ندهید.

27- برای گرم کردن بشر و ارلن از شعله پخش کن و توری سیمی استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد