وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

سبکترین ماده جهان

در سال ۲۰۱۱، محققان دانشگاه کالیفرنیا، موادی ساختند که ۱۰۰ برابر سخت‌تر از فلز و سبک‌تر از استایروفوم بود. و امسال محققان آلمانی به موادی بهتر از آن نایل آمدند، که سبکترین ماده جهان و شبکه‌ای از لوله‌های کربنی متخلخل می باشد که وزن هر مر آن ۰٫۲ میلی‌گرم در هر سانتی‌متر مکعب است و Aerographite نام دارد.

دانشمندان دانشگاه کیل و دانشگاه فناوری هامبورگ اعلام کردند که این لوله­ها به صورت سه بعدی، در سطح نانو و میکرو درهم تنیده شده و مواد فوق سبکی را ایجاد کرده‌اند، به طوریکه فوم استیرن (Styrofoam) حدود ۷۵ برابر این ماده جدید سنگین است.

ماتیاس مکلنبرگ از دانشگاه هامبورگ طی بیانیه‌ای اظهار داشت: کار تحقیقاتی ما موجب بحث‌های بسیاری در جامعه علمی می‌شود. Aerographite یک چهارم وزن ماده‌ای را که درحال حاضر سبکترین ماده جهان شناخته می‌شود، داراست.

براساس اعلام دانشمندان آلمانی، می‌توان لوله‌هایی با دیواره‌های متخلخل که این تخلخل سبب سبکی فوق العاده آنها می‌شود، تولید کرد. این ماده به رنگ مشکی تیره، غیر شفاف و انعطاف‌پذیر بوده و از نظر الکتریکی رسانا محسوب می‌شود.

آنها همچنین اعلام کردند: به رغم ماهیت سبک Aerographite ، این ماده بسیار قوی و فوق العاده جهنده بوده، و برخلاف اکثر مواد فوق سبک که در مقابل فشار مقاومت می‌کنند، اما در مقابل کشش مقاومت چندانی ندارند، توانایی تحمل بارهای فشاری و کششی را دارا می‌باشند و می‌تواند از موادی که ۴۰ هزار برابر خود وزن دارد پشتیبانی کند. همه این ویژگی‌ها سبب شده این ماده دارای دانسیته بسیار کوچکی باشد و بتواند تا ۹۵ درصد فشرده شده و مانند یک اسفنج به حالت اول باز گردد. دانشمندان این آزمایش‌ها را با فشردن قطعه سه میلیمتری از Aerographite انجام داده‌اند.

کاربردهای این ماده می‌تواند تولید باتری‌های سبک و ارائه خاصیت رسانایی الکتریکی به مواد مصنوعی چون پلاستیک یا تجهیزات الکترونیک هواپیما و ماهواره‌ها باشد، چرا که این تجهیزات باید در مقابل لرزش‌های بالا مقاومت داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد