وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

ساخت کامپوزیت جدیدی با استفاده از اکسید گرافن


محققان آمریکایی موفق به تولید کامپوزیت جدیدی شدند که می‌تواند عملکرد باتری‌ها و پیل‌ها را بهبود دهد. در این فیلم از ترکیب اکسید گرافن و دی اکسید تیتانیوم به همراه نانوذرات نقره استفاده شده است.

گرافن ماده‌ای است که کاربردهای متعددی می‌تواند داشته باشد. اگر بتوان گرافن را با دی اکسید تیتانیوم ترکیب کرد، دامنه کاربرد گرافن وسیع‌تر خواهد شد. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نوتردام نشان دادند که می‌توان با ترکیب اکسید گرافن و دی اکسید تیتانیوم فیلم‌های نازکی تهیه کرد. اگر تابش روی این فیلم صورت گیرد آنگاه الکترون از یک سو به‌سوی دیگر جهش خواهد کرد. اگر یون‌های نقره به این سیستم اضافه شود آنگاه جهش الکترون‌ها می‌تواند فیلمی ایجاد کند که در یک سوی آن لایه نیمه‌هادی و در سوی دیگر آن اکسید گرافن و فلز وجود داشته باشد. این فیلم نیمه‌هادی-فلز-گرافن می‌تواند به‌عنوان ماده حساس در حسگرهای شیمیایی استفاده شود.

ادامه مطلب ...

وان کامپوزیت چوب بامبو


وان کامپوزیت چوب بامبو


کامپوزیت سنگ طبیعی معدنی و چوب فیبری بامبو از ترکیب اصلی بدنه این وان به شمار میرود که به صورت فشرده سطح وان را پوشانده است. کامپوزیت سنگ و چوب بامبو این وان سبب حفظ حرارت و گرمایش داخلی وان میشود و از مصرف بی رویه انرژی گرمایی در ساختمان جلوگیری خواهد کرد. وان کامپوزیت سنگ و چوب بامبو قابلیت تولید در طرح و اندازه های مختلف را دارد که این مزیت به دلیل انعطاف پذیری بالای بدنه کامپوزیت آن است. ورقه ای از استیل سبک حرارتی نیز سطح زیرین وان را میپوشاند ودر حفظ مضاعف انرژی بسیار موثر عمل خواهد کرد.

محققان ایرانی نوعی پلیمر مقاوم با کمک پرتوهای الکترون ساختند


به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر،’ مریم رزازان’ پژوهشگر این طرح، در مورد کاربرد کامپوزیت ها یا مواد ترکیبی  در صنایع مختلف گفت: کامپوزیت ها بر مبنای پلیمر، سرامیک و فلز هستند و برای رسیدن به خواص مورد نظر و با توجه به نوع کاربرد با مواد مختلفی به عنوان تقویت کننده ترکیب می شوند.

وی افزود: یکی از موادی که مورد توجه پژوهشگران واقع شده استفاده از تقویت کننده’ پرک شیشه’ یا ذرات بسیار ریز شیشه در اپوکسی است که در این پژوهش این دو ماده با مقادیر مختلف ترکیب و پس از پخت، نانوکامپوزیت اپوکسی-پرک شیشه با مقاومت عالی در برابر آب به دست آمد.در صنایع مختلف گفت: کامپوزیت ها بر مبنای پلیمر، سرامیک و فلز هستند و برای رسیدن به خواص مورد نظر و با توجه به نوع کاربرد با مواد مختلفی به عنوان تقویت کننده ترکیب می شوند.

این پژوهشگر یادآور شد: در مرحله بعدی این تحقیق افزایش مقاومت این کامپوزیت با استفاده از پرتودهی مورد توجه قرار گرفت. از این رو نمونه های ساخته شده برای ایجاد پیوند عرضی در پلیمر و افزایش مقاومت به محل دستگاه رودوترون یزد برده و پرتودهی شد.

ادامه مطلب ...

طراحی نانوکامپوزیت ابرمغناطیسی برای زدودن آلاینده سرطانزا از خون

پژوهشگران چینی در دانشگاه «لانژو» می‌گویند که با پیشرفت صنایع جدید، آلودگی فلزات سنگین در انسان‌ها در حال افزایش است. آنها اکنون یک نانوکامپوزیت ابرمغناطیسی برای زدودن موثر یکی از این آلاینده‌ها – یون‌های کادمیوم- از خون طراحی کرده‌اند.

یون‌های کادمیوم به اندام‌ها صدمه می‌زنند و سرطان‌زا هستند. حذف این یون‌ها از خون و بافت‌ها ضروری است. موادی که در حال حاضر برای حذف این یون ها از خون انسان تحت مطالعه هستند، دارای همه ویژگی‌های لازم برای انجام این کار نیستند. آنها یا دارای قدرت انتخابگری خوب، یا مغناطش اشباع بالا، یا پخش‌شوندگی خوب در آب هستند، ولی هر سه خاصیت را با هم ندارند. این کامپوزیت جدید، که توسط «جون جین» و «جانتای ما» و همکارانشان ساخته شده است، تمام این خواص را با هم دارد.

ادامه مطلب ...

خواب‌های ابری کودکان در گهواره حبابی باکتری‌زدا!

گهواره حبابی شکل و شفافی که نوزاد را تا پنج ماهگی به سادگی به خوابی عمیق فرو برده و از ویژگهای ضدحساسیت، باکتریایی و قارچی برخوردار است، می‌تواند پایانی برای نگرانی والدین مضطربی باشد که بتازگی صاحب فرزند شده‌اند.

همانطور که بسیاری از افرادی که تازه صاحب فرزند شده اند بیان می کنند هیچ لذتی شبیه مشاهده خواب آرام کودک در یک فضای آرام و امن نیست و این امر در صورت تحقق به این معنا است که والدین می توانند چند دقیقه ای استراحت کنند.


شفافیت این تختخواب گهواره ای موجب می شود تا والدین نگران هر حرکت موزان خود را تحت نظر داشته باشند

شفافیت این تختخواب گهواره ای موجب می شود تا والدین نگران هر حرکت موزان خود را تحت نظر داشته باشند

ادامه مطلب ...

بزرگترین پل کامپوزیتی جهان برای تردد وسائط نقلیه

بزرگترین پل کامپوزیتی جهان برای تردد وسائط نقلیه مورد بهره برداری قرار گرفت


بزرگترین پل کامپوزیتی جهان در ایالت مین آمریکا مورد بهره برداری قرارگرفت. پل مذکور که نیکرباکر نام دارد برای تردد وسائط نقلیه طراحی شده است و عرض آن ۹ متر و ۷۵ سانتیمتر و طول آن ۱۶۵ متر میباشد. عرشه این پل دو بانده از ۳۸ صفحه تشکیل شده است و در شرایط جزر و مد شدید تنها ۱/۲ متر از پایه آن در آب قرار میگیرد. شرکت HarborTechnologies، واقع در شهر برونسویک ایالت مین، با تیرهایی از کامپوزیت هیبریدی عرشه پل را تقویت کرد و این ابتکار از سوی سازمان حمل و نقل ایالت مین مورد تأیید قرار گرفت. شرکت هیبرید کامپوزیت که در تولید سازه های کامپوزیتی هیبریدی تخصص دارد، تیرهای هیبریدی مذکور را تولید کرده است. از این نوع تیرها قبلاً نیز در ایالت کانکتیکات آمریکا استفاده شده بود. این تیرها از پلیمرهای تقویت شده با الیاف ساخت شده اند و در آنها بتن و فولاد نیز به کار رفته است. با این وجود این تیرها سبک هستند و هزینه تولید آنها از تیرهای سنتی کمتر است.در عرشه پل هایی که با این تیرها تقویت میشوند حداکثر هشت صفحه وجود دارد. با چنین ساختاری می توان روی رودخانه ای به عرض ۲۷۰متر پل بست.

ادامه مطلب ...

نانوذرات سیلیکون این بار به جنگ پشه ها می آیند!

  • نسخه چاپی

  •       

دانشمندان موفق به طراحی نوع جدید لباس ضدپشه با استفاده از نانوذرات سیلیکون شدند.

پشه‌ها حشرات موذی هستند که می‌توانند موجب اختلال در فعالیت‌های روزانه بسیاری از افراد شوند. همچنین گروهی از آن‌ها ناقل بیماری مالاریا هستند که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی نزدیک به ۲۱۶ میلیون نفر در سراسر دنیا را در سال ۲۰۱۰ مبتلا کردند.

کمپانی فناوری Nanolabel در پرتغال روند جدیدی را برای دفع این حشرات طراحی کرده که از فرایندهای قبلی کارآمدتر عمل می‌کند. این فرایند که NANOMOSKI نام دارد، شامل اشباع کردن الیاف با استفاده از نانوذرات سیلیکون غیرمتبلور (دی اکسید سیلیکون) است. در منفذهای این نانوذرات یک نوع “ماده فعال غیرسمی” تعبیه شده که با پشه‌های میانه خوبی ندارد. در آزمایش‌های صورت گرفته در موسسه بهداشت و پزشکی گرمسیری لیسبون این ماده ۸۱ درصد پشه‌های Anopheles gambiae را دفع و همچنین مانع تغذیه ۸۹ درصد از آن‌ها شد.

ادامه مطلب ...

نمونه جدید دستگاه آزمایشگاهی الکتروریسی برای تولید نانوالیاف

  • نسخه چاپی

  •       

 

مدیر عامل شرکت فناوری نانوساختار آسیا، به ساخت نمونه جدیدی از دستگاه آزمایشگاهی الکتروریسی در زنجان اشاره کرد و گفت: فناوری مدل خارجی این سیستم بسیار پایین تر از نمونه ایرانی آن است.

محمدی انعطاف در طراحی، سهولت در به کارگیری، وسعت کم تجهیزات جانبی ارائه شده، کنترل بسیار دقیق به همراه دامنه بالای تغییرات در نظر گرفته شده برای پارامترهای الکتروریسی و امکان اعمال تغییرات مختلف در شرایط عملیاتی و فرآینده بر اساس نیاز محقق را از ویژگی های خاص این دستگاه دانست و یادآورشد: تولید حس گرهای زیستی و شیمیایی، تصفیه آب و پساب، حذف فلزات سنگین، غشاهای تبادل یونی، فیلتراسیون و جاذب های صوت از محصولات تولیدی این دستگاه در زمینه زیست فناوری و محیط زیست می باشند.  مجید محمدی، دستگاه الکتروریسی را برای تولید انواع نانو الیاف از پلیمر ها و نانو ذرات فلزات دانست و افزود: عمده کاربرد این دستگاه در زمینه زیست فناوری و محیط زیست، پزشکی، دارویی و بهداشتی، تولید و ذخیره سازی انرژی، صنعتی، دفاعی و امنیتی است.
ادامه مطلب ...