وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

الیاف شیشه ای مولکولی

دانشمندان هلندی از مؤسسه‌ی تحقیقاتی MESA دانشگاه Twente، کشف کردند که سیستم فوتوسنتز باکتری می‌تواند برای انتقال نور حتی در مسافت‌های طولانی در مقیاس نانومتر به‌کار گرفته شود. آنها نوعی الیاف مولکولی شیشه‌ای را ابداع کردند که هزاران بار باریک‌تر از تار موی انسان است. نتایج این تحقیقات در شماره‌ی آوریل مجله‌ی Nano Letter چاپ شده‌است.
گیاهان و برخی از باکتری‌ها از فرایند فوتوسنتز برای ذخیره‌ی انرژی خورشید استفاده می‌کنند. محققان مؤسسه‌ی MESA،انجمنی برای نانو تکنولوژی دانشگاه twente اکنون کشف کرده اند که چطور بخش‌هایی از سیستم فوتوسنتز باکتری برای انتقال نور قابل استفاده است.

در این آزمایش‌ها، از پروتئین‌های جداشده از یک سیستم جمع‌آوری‌کننده‌ی نور (LHC) استفاده کردند. این پروتئین‌ها نور خورشید را از سلول‌های گیاهی و باکتری به محلی دیگر در سلول که در آنجا نور خورشید ذخیره می‌شود، انتقال دادند. پژوهشگران توانستند با استفاده از این پروتئین‌ها الیاف مولکولی شیشه‌ای با ضخامت نانومتری بسازند. (هزاران بار نازک تر از تار موی انسان )
آنها در این آزمایش پروتئین‌ها را روی بستری ثابت و در یک ردیف محکم کردند و به‌صورت یک رشته درآوردند، سپس به نقطه‌ای از این رشته نور لیزر تاباندند و مشاهده کردند که نور در مسیر خط شروع به حرکت کرد.

در باکتری فاصله ای که پروتئین جدا میشود حدود 50 نانو متر است...
در ازمایش پژوهشگران نور فاصله بیشتری حدود سی برابر بیشتر را تحت پوشش قرار میدهد.
با توجه به نظر cees otto (یکی از محققین دخیل) میتوان از طبیعت در ازمایش های این چنینی درس اموخت.
پروتئین ها بلوک های ساختمانی اند که طبیعت در اختیار ما میگذارد.و با توجه به فرایند های طبیعت ما میتوانیم برای انتقال نوراز فرایند فتوسنتز یاد بگیریم.
وقتی بدانیم طبیعت چگونه کار میکند میتوانیم انرا تقلید کنیم و قادر به استفاده این اصل خواهیم بود به عنوان مثال "صفحات خورشیدی".

اطلاعات بیشتر:
مقاله" انرژی دور برد ترویج آرایه نانواجتماع برداشت نور"
توسط Maryana Escalante, Aufried Lenferink, Yiping Zhao, Niels Tas, Jurriaan Huskens, Neil Hunter, Vinod Subramaniam and Cees Otto
در نسخه اوریل مجله علمی نانو منتشر شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد