وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

تقطیر ساده:

هنگامی که ناخالصی غیر فراری (مانند شکر یا نمک) به مایع خالصی اضافه میشود فشار بخار مایع تنزل می یابد و به این دلیل که مولکولهایی که در سطح مایع هستند فقط مولکولهای جسم فرار نیستند قابلیت تبخیر مایع کم میشود. در هنگام تقطیر یک مایع خالص چنانچه مایع زیاده از حد گرم نشود درجه حرارتی که در گرماسنج دیده میشود، یعنی درجه حرارت دهانه خروجی، با درجه حرارت مایع جوشان در ظرف تقطیر، یعنی درجه حرارت ظرف، یکسان است.

شکل دستگاه تقطیر ساده:
1-  شعله، 2-  بالن ته گرد، 3-  سه راهی تقطیر، 4-  دماسنج، 5-  سرد کننده، 6-  ورودی آب، 7-  خروجی آب، 8-  بالن، 9-  خروج هوا وبخار، 10-   رابط خلاء
درجه حرارت دهانه خروجی، که به این ترتیب به نقطه جوش مایع مربوط میشود، در طول تقطیر ثابت می ماند.
هرگاه در مایعی که تقطیر میشود ناخالصی غیر فراری موجود باشد، درجه حرارت دهانه خروجی همان درجه حرارت مایع خالص است زیرا ماده ای که بر روی حباب گرما سنج متراکم میشود به ناخالصی آلوده نیست. ولی درجه حرارت ظرف به علت کاهش فشار بخار محلول بالا میرود.
 بخش عملی
الف)تقطیر ساده متانول و آب
 در یک بالن ته گرد 100 میلی لیتری مقدار100 میلی لیتر از مخلوط آب و الکل(با استفاده از استوانه مدرج) می ریزیم و برای اطمینان از جوشش آرام (جلوگیری از غلیان محلول)، چند عدد سنگ جوش اضافه می کنیم دستگاه تقطیر ساده را مطابق شکل سوار می کنیم. از ابتدای شروع تقطیر حرارت را به گونه ای تنظیم می کنیم که سرعت تقطیر متعادل باشد اولین قطرات حاصله الکل خالص است که در شرایط (الف)حاصل و جمع آوری می شود. محصول تقطیر (مقطره) را در سه ظرف جدا در محدوده دمایی زیر جمع آوری می نماییم.
از دمای 78 تا 80-82 مقطره را در ظرف (الف) ذخیره کنید.(در این مرحله تغییرات دما آهسته و نا چیز می باشد) از 82 درجه تا 90 درجه مقطره را در ظرف (ب) جمع آوری نمایید. ( تغییرات دما سریعتر و حاصل مخلوط  آب والکل می باشد) از 92 درجه به بعد حاصل آب خالص می باشد که نیازی به جمع آوری نیست.
در آخر هیتر یا مانتل که وسیله ی گرما ساز است خاموش می کنیم.
حجم مایعات جمع آوری شده در هر ظرف را اندازه گیری کردیم:
حجم دردمای85درجه 28سی سی
         حجم دردمای95درجه17سی سی
          حجم باقی مانده در بالن53سی سی

نظرات 1 + ارسال نظر
ahmad دوشنبه 7 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 02:49

salam mohandesa dametun garm be in gozaresh kara kheiiiiili ehtiaj dashtam manam daneshjue univ khodetun hastam vorudie 89

va3 hamatun arezuye moafaghiato shadabi mikonam

tanx

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد