وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

ابداع پلاستیکی که خود را ترمیم می کند

مطلب درخواستی ......


 پژوهشگران دانشگاه ایلینوی ماده‏ی پلیمری را ساخته‏اند که می‏تواند خود را پیوسته در صورت بروز ترک خوردگی یا ایجاد شکاف ترمیم کند. اختراع این ماده می‏تواند پیشرفتی شگرف به سوی کاشت تجهیزات پزشکی خود ترمیم کننده، درون بدن باشد و مواد خود ترمیم کننده‏ای را برای استفاده در هواپیماها و کشتی‏ها فراهم آورد. از این فناوری همچنین می‏توان برای خنک کردن ریز پردازنده‏ها و مدارهای الکترونیکی استفاه کرد و راه را به سوی تولید روکش‏های پلاستیکی خود ترمیم کننده هموار ساخت.

نخستین بار، شش سال پیش ازا ین، پژوهشگران یاد شده خبر دستیابی به دانش تولید مواد خود ترمیم کننده را اعلام کردند و از آن هنگام دیگر گروه‏های تحقیقاتی نیز تولید موادی مشابه، از جمله پلیمرهایی را آغاز کردند که همواره خود را در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت یا فشار مرمت می‏کنند. اما این نخستین بار است که ماده‏ای اختراع می‏شود که می‏تواند خود را تا چندین بار مرمت کند، بدون آن که نیاز به دخالت خارجی باشد.

کریس بیلاوسکی، استاد شیمی دانشگاه تگزاس می‏گوید: ”این اختراع مانند آن است که به یک پلاستیک حیات ببخشید. هدف نهایی، تولید موادی است که خود را ترمیم کنند و این اقدام، سند شگفت‏آوری برای اثبات چنین مفهومی است.“

اسکاتز و همکاران او ماده‏ی جدیدی را طراحی کرده‏اند که شرح آن در شماره‏ی اخیر نشریه‏ی مواد طبیعت آمده و قرار است این ماده از شباهتی مانند پوست انسان برخوردار باشد. اگر لایه‏ی خارجی محافظ پوست بریده شود، لایه‏ی داخلی که با شبکه‏ی متراکمی از رگ‏های خونی بافته شده است، ریز مواد مغذی را به قسمت بریده شده ارسال می‏کند تا به جریان بهبودی کمک کند. مواد خود ترمیم کننده در بردارنده‏ی لایه‏ا‏ی پلیمری هستند که بر روی یک لایه‏ی فرعی پهن شده‏اند که حاوی شبکه‏ای سه بعدی از ریز کانال‏ها است. پوشش یاد شده در بردارنده‏ی ذرات کاتالیزوری است، در حالی که کانال‏ها در لایه‏ی فرعی با یک عامل بهبود دهند‏ه‏ی مایع پر شده‏اند. برای آزمایش مواد یاد شده، پژوهشگران آن را ترمیم کردند و پوشش پلیمری را شکاف دادند. شکاف تا عمق پوشش پیش رفت و به ریز کانال زیر آن رسید. این عامل، بهبود دهنده‏ را وادار می‏سازد از میان کانال‏ها جریان یابد و شکاف را پر کند و در این جا با کاتالیزور تماس پیدا می‏کند و پس از حدود 10 ساعت به یک پلیمر تبدیل می‏شود و درون شکاف را پر می‏کند. این سامانه نیازی به فشار خارجی برای ارسال عامل بهبود دهنده به درون شکاف ندارد. در مقابل، مایع از طریق کانال‏های بسیار باریکی مانند آب که از آوندهای ساقه‏ی یک گیاه بالا می‏رود، جریان می‏یابد.

پژوهشگران می‏توانند سطوح پلاستیکی را تا چندین بار پیش از آن که کاتالیزور به بیرون نفوذ کند و کار بهبود متوقف شود، خراش دهند یا در آن شکاف ایجاد کنند. نسل بعدی مواد خود ترمیم‏گر باید بتواند دفعات بیشتری خود را ترمیم کنند. استکاتز و همکاران او این ماده را به گونه‏ای طراحی کرده‏اند که از یک سامانه‏ی 2 بخشی برخوردار است، یک بخش آن عامل بهبود دهنده را تزریق می‏کند و بخش دیگر کاتالیزور را به درون شکاف وارد می‏سازد.

پژوهشگران همچنین می‏توانند ظرفیت بهبودی مواد پلاستیکی را با متصل ساختن شبکه‏ی ریز کانال‏ها به یک مخزن بسیار کوچک افزایش دهند. اسکاتز می‏گوید اگر مواد عامل بهبودی یا کاتالیزور تمام شود، مخزن می‏تواند مواد بیشتری را به محل‏های شکاف پمپاژ کند.

طرح ریز کانال این ماده می‏تواند راه حلی برای مساله‏ی افزایش دما در ریز تراشه‏های الکترونیکی باشد. از دیدگاه عمومی، تراشه‏های مدارات ریز الکترونیکی بر روی لایه‏هایی می‏نشینند که برای انتقال حرارت خارج از مدار طراحی شده‏اند. این تنظیم‏کننده‏های دما محدودیت‏های خاص خود را دارند. در مقابل، اسکاتز می‏گوید: ”شما می‏توانید یک مایع خنک کننده را از طریق یک شبکه‏ مانند یک مبدل ریز حرارت به کار گیرید.“

به گفته‏ی اسکاتز، پژوهشگران می‏توانند همان طرح را برای دیگر ترکیبات رزینی یا کاتالیزوری به کار ببرند که می‏توانند پلیمرهای مختلفی را شکل دهند. این کار، راه را برای کاربردهای بسیار دیگری باز نگه می‏دارد. در حالی که ممکن است سال‏ها با تولید انبوه مواد خود ترمیم‏گر فاصله داشته باشیم، اما تصور این که اختراع یاد شده در پزشکی، به ویژه ساخت و کاشت اندام مصنوعی در بدن کاربرد پیدا کنند، دور از ذهن نیست. بدون تردید برای این کاربردها، به موادی خود سازگار و خود ترمیم‏گر نیاز خواهیم داشت. هزینه‏ی این مواد را می‏توان دست کم در مراحل آغازین محدود نگه داشت تا به ارزش واقعی برسند و کاربردهای واقعی آن‏ها آشکار شود، برای مثال کاربردی که در عرصه‏های هواپیمایی و فضایی خواهند یافت.

در آینده می‏توان شاهد نمونه‏های مختلفی از این گونه مواد بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
papar polymer چهارشنبه 30 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 16:50

thanks that's good

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد