وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

الیاف شیشه ای مولکولی

دانشمندان هلندی از مؤسسه‌ی تحقیقاتی MESA دانشگاه Twente، کشف کردند که سیستم فوتوسنتز باکتری می‌تواند برای انتقال نور حتی در مسافت‌های طولانی در مقیاس نانومتر به‌کار گرفته شود. آنها نوعی الیاف مولکولی شیشه‌ای را ابداع کردند که هزاران بار باریک‌تر از تار موی انسان است. نتایج این تحقیقات در شماره‌ی آوریل مجله‌ی Nano Letter چاپ شده‌است.
گیاهان و برخی از باکتری‌ها از فرایند فوتوسنتز برای ذخیره‌ی انرژی خورشید استفاده می‌کنند. محققان مؤسسه‌ی MESA،انجمنی برای نانو تکنولوژی دانشگاه twente اکنون کشف کرده اند که چطور بخش‌هایی از سیستم فوتوسنتز باکتری برای انتقال نور قابل استفاده است.

در این آزمایش‌ها، از پروتئین‌های جداشده از یک سیستم جمع‌آوری‌کننده‌ی نور (LHC) استفاده کردند. این پروتئین‌ها نور خورشید را از سلول‌های گیاهی و باکتری به محلی دیگر در سلول که در آنجا نور خورشید ذخیره می‌شود، انتقال دادند. پژوهشگران توانستند با استفاده از این پروتئین‌ها الیاف مولکولی شیشه‌ای با ضخامت نانومتری بسازند. (هزاران بار نازک تر از تار موی انسان )
آنها در این آزمایش پروتئین‌ها را روی بستری ثابت و در یک ردیف محکم کردند و به‌صورت یک رشته درآوردند، سپس به نقطه‌ای از این رشته نور لیزر تاباندند و مشاهده کردند که نور در مسیر خط شروع به حرکت کرد.

در باکتری فاصله ای که پروتئین جدا میشود حدود 50 نانو متر است...
در ازمایش پژوهشگران نور فاصله بیشتری حدود سی برابر بیشتر را تحت پوشش قرار میدهد.
با توجه به نظر cees otto (یکی از محققین دخیل) میتوان از طبیعت در ازمایش های این چنینی درس اموخت.
پروتئین ها بلوک های ساختمانی اند که طبیعت در اختیار ما میگذارد.و با توجه به فرایند های طبیعت ما میتوانیم برای انتقال نوراز فرایند فتوسنتز یاد بگیریم.
وقتی بدانیم طبیعت چگونه کار میکند میتوانیم انرا تقلید کنیم و قادر به استفاده این اصل خواهیم بود به عنوان مثال "صفحات خورشیدی".

اطلاعات بیشتر:
مقاله" انرژی دور برد ترویج آرایه نانواجتماع برداشت نور"
توسط Maryana Escalante, Aufried Lenferink, Yiping Zhao, Niels Tas, Jurriaan Huskens, Neil Hunter, Vinod Subramaniam and Cees Otto
در نسخه اوریل مجله علمی نانو منتشر شد.

سیستم های گرمایش و سرمایش محصولات غذایی

در کارخانه های فرآوری مواد غذایی، گرمایش و سرمایش مواد غذایی به وسیله تجهیزاتی که مبدل های حرارتی نامیده می شوند، صورت میگیرد . مبدل های حرارتی می توانند به دو دسته ی تماسی و غیر تماسی تقسیم شوند. همانطور که از نام آن ها پیداست در مبدل های حرارتی غیر تماسی ، محصول و محیط سرمایش و گرمایش از نظر فیزیکی به کمک یک لایه نازک جدا نگه داری می شوند . به عبارت دیگر در مبدل های حرارتی نوع تماس ، تماس فیزیکی بین محصول و جریان سرد یا گرم وجود دارد

به عنوان مثال ، در سیستم ترزیق بخار ، بخار مستقیماً به داخل محصول گرمایش ترزیق می شود . در مبدل حرارتی صفحه ای ، یک لایه نازک از صفحه ی فلزی ، جریان محصول را از جریان سرمایش جدا می کند، در حالی که انتقال حرارت بدون اختلاط صورت می گیرد.

برخی از مبدل های حرارتی مرسوم که بصورت متداول در صنایع غذایی استفاده می شوند:
1-مبدل حرارتی صفحه ای
2-مبدل حرارتی لوله ای
3-مبدل حرارتی سطح تراش
4-مبدل حرارتی پاشش در بخار


ادامه مطلب ...

..................... خبر خبر .....................



اطلاعیه امور شهریه در مورد کارت ورود به جلسه امتحانات پایان ترم 


جهت دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات نیمسال دوم 90- 89 تسویه کامل بدهی شهریه الزامی می باشد. در غیر اینصورت مسئولیت عدم صدور کارت ورود به جلسه به عهده دانشجویان می باشد.

..................... خبر خبر .....................

عدم تشکیل کلاس های دکتر اسدی نژاد در روز پنج شنبه ۸  اردیبهشت

کلاس های دکتر اسدی نژاد در روز پنج شنبه  ۸ اردیبهشت ماه تشکیل نشده اما امتحانات میان ترم در روز جمعه ۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد.


پروپیلن

پروپیلن


پروپیلن از برشهای سبک نفتی به راحتی بدست می‌آید. این ترکیب را می‌توان از کراکینگ پروپان با برشهای سنگینتر (توسط بخار) تهیه کرد.


پلی پروپیلن

پلی‌پروپیلن

پلی (1- متیل اتیلن)        نام شیمیایی

پلی پروپیلن 25 [USAN]، پلیمرهای پروپن، پلیمرهای پروپیلن، هموپلیمر 1- پروپن اسامی مشابه

)       C3H6 )n    فرمول شیمیایی
پروپیلن (پروپن) منومر
اتکتیک 0-07-9003
ایزوتاکتیک 4-53-25085
سیندیوتاکتیک 9-22-26063 شماره CAS

0/85 g/cm³ آمورف: 0/95 g/cm³ بلورینه: چگالی

  C ° 173          نقطه ذوب
C ° 286 مای تخریب


اتیلن و پروپیلن در شمار اصلی‌ترین محصولات پایه پتروشیمی قرار می‌گیرند که ارزش افزوده‌ای بیش از مواد اولیة پتروشیمی نظیر گاز و نفتا دارند. اما در این میان پروپیلن، به دلیل وضعیت عرضة و تقاضای متفاوت، نیازمند نگاه ویژه‌ای است. در سالهای اخیر توجه زیاد تولیدکنندگان به اتیلن، منجر به گسترش تولید اتیلن در مقابل پروپیلن گردیده است؛ به خصوص آنکه در مهمترین روش‌های معمول تولید پروپیلن نیز مقدار زیادی اتیلن تولید می‌شود. در مطلب حاضر، ضمن بررسی رشد بیشتر تقاضای پروپیلن نسبت به تولید آن و ایجاد نگرانی‌های شدید برای تولیدکنندگان اتیلن همچون کشور ما، به معرفی تکنولوژی‌های نوینی برای تولید پروپیلن پرداخت شده‌است که مشکلات روش‌های معمول را ندارند: پروپیلن یکی از محصولات کلیدی پتروشیمیایی است که به عنوان خوراک برای تولید پلیمرهای مختلف و محصولات میانی به کار می‌رود. مهمترین مشتقات پروپیلن عبارتند از: پلی‌پروپیلن، آکریلونیتریل، پروپیلن اکسید، فنول، اکسوالکل، اسید آکریلیک، ایزوپروپیل‌الکل، الیگومرها و دیگر مواد واسط مختلف که در نهایت به صورت مواد مورد نیاز صنایع الکترونیک، خودروسازی، ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و نظیر آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. ۱۶۵

روش‌های متعارف تولید پروپیلن، عبارتند از ۱- کراکینگ بخار (تولید پروپیلن به صورت محصول جانبی تولید اتیلن) و ۲- بازیافت جریانهای FCC پالایشگاه. معمولاً پروپیلن تولیدی این روش‌ها کم بوده و از بازده کافی برخوردار نمی‌باشد، از این رو بایستی وضعیت تقاضا برای پروپیلن در جهان را مطالعه کرده و پس از آن بررسی شود که آیا با این روش‌های متعارف می‌توان به تقاضای جهانی پاسخ گفت یا راهی جز توسعة تکنولوژی‌ها و یافتن روش‌های جایگزین تولید پروپیلن، به خصوص تولید پروپیلن بدون تولید اتیلن وجود ندارد.


ادامه مطلب ...

انواع پلاستیک ها و لاستیک ها (3)

انواع پلاستیک ها و لاستیک ها (3)

مراقبت از لاستیک

لاستیک سالم و مناسب ایمنی اتومبیل و سرنشینان را افزایش می دهد. رعایت کامل نکانت زیر توصیه می شود :
1-
فشار باد لاستیک چرخها مهمترین عاملی است که در عمر لاستیک اثر می گذارد. فشار باد لاستیک را باید در زمانی که لاستیک ها سرد است تنظیم نمود. چنانچه جلوبندی اتومبیل سالم و میزان باشد و چرخها نیز بالانس باشد با نگهداشتن باد لاستیک ها در فشار صحیح می توان عمر آنها را تقریبا دوبرار نمود.
2-
لاستیک های جلو جلو اتومبیل را هدایت کرده و قسمت اعظم نیروهای اتومبیل در سرپیچ ها را تحمل می کنند در حالی که لاستیک های عقب نیروی رانش را تحمل کرده و به همین دلیل است که لاستیک چرخهای جلو بیشتر در قسمت بیرونی آج خورده می شوند و لاستیک چرخهای عقب در وسط .
3-
همیشه سالم ترین لاستیک ها را در چرخهای جلو استفاده نمائید تا امکان ترکیدن کمتر باشد زیرا ترکیدن لاستیک های جلو خطرناک تر از ترکیدن لاستیک عقب بوده و در سرعت بالا امکان واژگون شدن اتومبیل را چند برار می نماید .
4-
قبل از مسافرت از سالم بودن لاستیک ها و چرخ زاپاس اطمینان کامل حاصل نمائید. هرگاه عمق آج لاستیک کمتر از 5/1 میلی متر باشد لاستیک را باید تعویض نمود.
5-
فشار باد زیاد و فشار باد کم هر دو موجب آسیب رساندن به لاستیک می گردند. پایین بودن فشار باد به هنگام رانندگی باعث اصطکاک بیشتر و در نتیجه تولید حرارت بیش از حد در لاستیک می شود و عمر آن را کاهش می دهد. چنانچه لاستیک از دو طرف خورده شود ولی در قسمت وسط سالم بماند نشانه کم بودن فشار باد لاستیک در طول رانندگی و اگر فقط در وسط سائیده شود نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک می باشد.
6-
معمولا پس از رانندگی طولانی و به دلیل گرم شدن لاستیک فشار باد افزایش می یابد بنابراین در این حالت چنانچه فشار باد لاستیک از حد توصیه شده فراتر رفت هیچ گاه آن را کم نکنید . پس از خنک شدن مجددا آن را کنترل کنید.
7-
هنگام خرید لاستیک به توع وسیله نقلیه اندازه و نوع رینگ توجه کنید رینگ حتما باید استاندارد اتومبیل شما بوده و یا اینکه از نظر پهنا و قطر رینگ مشابه آن باشد

ادامه مطلب ...

نواع پلاستیک ها و لاستیک ها (2)

نواع پلاستیک ها و لاستیک ها (2)

ساخت لاستیک
دید کلی

لاستیک طبیعی یا سنتزی معمولا به تنهایی قابل استفاده نیست خواص مطلوب نرمینگی ، کشسانی ، چقرمگی ، سختی یا نرمی ، مقاومت سایشی ، نفوذ ناپذیری و هزاران ترکیب مختلف از خواص بدست آمده ، آمیزه کار لاستیک ، تامین می‌شود. لاستیک ماده‌ای بینهایت چقرمه است و به ماشین آلات سنگین نیاز دارد. مقادیر قابل
توجه گرمای تولید شده در طول عملیات اختلاط ، خرد کردن ، آسیاب کردن و روزن رانی در هنگام ساخت لاستیک باید دفع و تحت کنترل داشت.

آمیزه کاری لاستیک ها

در آمیزه کاری لاستیک ها افزودنیهای شیمیایی بسته به مصرفشان به گروههای دسته بندی می‌شوند.

مواد ولکانشی :

معمولا ترکیبات گوگردی هستند که از واکنش آنها با بسپار مواد شبکه‌ای بدست می‌آید و اتصالات شبکه از نوع است. اتصالات عرضی ممکن است مونو – ، دی - ، یا پلی سولفیدی باشند. نوع اتصال از طریق غلظت گوگرد ، تسریع کننده ، باز دارنده و دما تعیین می‌شود.

تسریع کننده‌ها :

ترکیباتی هستند که زمان لازم برای ولکانشی لاستیک را از چند ساعت به چند دقیقه کاهش می‌دهند. ضمنا به گوگرد کمتری نیاز است و محصول یکنواخت‌تری هم بدست می‌آید. اغلب تسریع کننده‌ها نیتروژن و گوگرد دارند.

مواد ضد پیری یا ضد اکسنده‌ها :

این مواد قطعات لاستیکی را از تهاجم اکسیژن و اوزون محافظت می‌کنند. این ترکیبات به عنوان ضد اکسنده ، ضد اوزون یا عوامل ضد ترک خمشی دسته بندی می‌شوند. عمل آنها به این صورت است که واکنشهای زنجیری رادیکالی را متوقف می‌کنند و بدین ترتیب مانع از تخریب پیشتر زنجیر می شوند. مواد صنعتی معمولا آمینی یا فنلی هستند. آمینها محافظهای قوی هستند و به شکل وسیع در تایر و سایر قطعات تیره مصرف می‌شوند.

نرمسازهای کاتالیزی یا مواد لخته‌زدا :

این مواد با کاهش گرانروی لاستیک فراورش آنرا آسان می‌کند. موقع اختلاط با لاستیک سبب شکست زنجیر و طبعا کاهش وزن مولکولی زیاد قابل استفاده‌اند.

پراکنهای بی‌اثر یا خنثی :

این مواد به مقدار زیاد به لاستیک اضافه می‌شوند. بعضی از آنها تنها برای سخت کردن یا نرم کردن فیزیکی است. خاک رس ، کربنات کلسیم ، خرده ذغال ، باریت و تقریبا گرد هر جامدی را می‌توان به لاستیک افزود که در نتیجه آن کلیه خواص کشش کاهش می‌یابد. ولی در عین حال کاهش می‌یابد ولی در عین حال کاهش قیمت ، سخت مناسب ، فقط شکل ، رنگ و سایر خواص مطلوب از دیگر آثار آن است. اما گرد بعضی مواد بی شکل خصوصا دوده و سیلیس ، به طرز ناباورانه‌ای سبب افزایش استحکام ، جهندگی ، مقاومت سایشی و سایر خواص مطلوب می‌شود و به همین سبب به تقویت کننده موسوم‌اند.
فراوش پذیری با استفاده از لاستیک بازیافتی ، واکسها ، روغنها ، فاکتیس (روغنهای گیاهی و ولکانیده) و لاستیک های معدنی (آسفالت ، قیر و هیدروکنهای سیر نشده و ولکانیده) یا از طریق واکنش شیمیایی روی مولکول ، کار مکانیکی ، گرما و خرد کردن بهبود می یابد. ساختار اسفنجی با افزودن بی‌کربنات سدیم ، کربنات سدیم ، کربنات آمونیوم و بی‌کربنات ، اوره یا ترکیبات آلی گاز زا به دست می‌آید. با افزایش قابل توجه و گوگرد و استفاده از پرکن در مقادیر زیاد به لاستیک سخت می‌توان دست یافت.

روشها و مراحل ساخت لاستیک
غلتک زنی یا پوشش دهی :

یکی از ابتدایی‌ترین مصارف لاستیک ها ، پوشش دهی پارچه برای ضد آب کردن آن بوده است. محلول یا بتونه‌های لاستیکی در حلالها را می‌توان به سادگی روی پارچه پخش کرد. اما اگر از مواد لازم برای پخت و کنترل خواص استفاده نشود نتایج کاملا نامطلوبی به دست می‌آید. برای آغشته کردن پارچه به آمیزه‌های لاستیکی از روش غلتک زنی استفاده می‌شود، به این صورت که بر روی دستگاههای غلتک زن چند استوانه‌‌ای آمیزه لاستیکی را تحت فشار به داخل پارچه نورد می‌کنند. نخ تایر مورد خاصی است که برای ساخت آن نخهای پنبه ، ریون ، نایلون یا پلی استر در آرایش موازن توسط لاستیک روی یک دستگاه غلتک‌زن به هم می‌چسبند.

قالب گیری :

.

انواع پلاستیک ها و لاستیک ها (1)

انواع پلاستیک ها و لاستیک ها (1)

لاستیک ها

از ویژگی برجسته لاستیک ها مدول الاستیسیته پایین آنها است همچنین مقاومت شیمیایی و سایشی و خاصیت عایق بودن آنها باعث کاربردهای بسیار در زمینه خوردگی میگردد . مثلا لاستیک ها با اسید کلریدریک سازگارند و به همین دلیل لوله ها و تانکهای فولادی با روکش لاستیکی سالهاست مورد استفاده قرار میگیرند .
نرمی لاستیک ها نیز یکی دیگر از دلایل کاربرد فراوان این مواد میباشد مانند شیلنگها، نوارها و تسمه ها ، تایر ماشین ‍‍و
لاستیک ها به دو دسته تقسیم میشوند :
۱ . لاستیک های طبیعی
۲ . لاستیک ها ی مصنوعی
بطور کلی لاستیک های طبیعی دارای خواص مکانیکی بهتری هستند مانند مدول الاستیسیته پایینتر ، مقاومت در برابر بریدگی ها و توسعه آنها . اما در مورد مقاومت خوردگی لاستیک های مصنوعی دارای شرایط بهتری هستند .

لاستیک ها ی طبیعی

لاستیک دارای مولکولهای از ایزوپرن ( پلی ایزوپرن ) می باشد و به صورت یک شیره مایع از درخت گرفته می شود ، ساختمان کویل شکل آن باعث الاستیسیته بالای این ماده می شود (۱۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد انعطاف پذیری ).
محدودیت حرارتی لاستیک نرم حدود ۱۶۰ درجه فارنهایت است ، این محدودیت با آلیاژ سازی تا حدود ۱۸۰ درجه فارنهایت افزایش می یابد. با افزایش گوگرد و حرارت دادن لاستیک سخت تر و ترد تر می شود. اولین با ر در ۱۸۳۹ چارلز گودیر این روش را کشف کرد و آن را ولکا نیزه کردن نامید ، حود ۵۰% گوگرد باعث جسم سختی بنام ابونیت میگردد که برای ساخت توپ بولینگ مورد استفاده قرار می گیرد . مقاومت خوردگی معمولا با سختی نسبت مستقیم دارد .
مدول الاستیسیته برای لاستیک ها ی نرم و سخت بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ پوند بر اینچ متغیر است .

لاستیک ها ی مصنوعی

در جنگ جهانی دوم وقتی منابع اصلی لاستیک ها بدست دشمن افتاد نیاز شدیدی برای جایگزینی آن توسط یک ماده مصنوعی احساس می شد.

ادامه مطلب ...