وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

پلیمر ضد باکتری و ضد ویروس تهیه شد

 محققان به تازگی موفق به تولید پوشش پلیمری جدید و ضد میکروبی شده‌اند که می‌توان آن را همانند رنگ روی سطح اجسام کشید و شیوع باکتری‌ها و ویروس‌ها را در بیمارستان‌ها و سایر محیط‌های عمومی کاهش داد.
به گزارش سایت اینترنتی «لایو ساینس» محققان مؤسسه فن‌آوری ماساچوست (ام آی تی) در آمریکا در یک آزمایش عملی یک روی شیشه‌ای را با ماده پلیمری جدید به نام «پی یی آی» آغشته کرده و سپس باکتری بیما‌ری‌زای «استافیلوکوک اورئوس» را روی هر دو طرف این شیشه افشاندند و سپس کشت و رشد این باکتری را بررسی کردند.

نتایج بررسی نشان داد آن طرف از شیشه که به پوشش پلیمری ضد باکتری آغشته بوده تنها دارای 4 کلونی از این باکتری است اما در طرف دیگر شیشه حدود 200 کلونی از باکتری رشد کرده‌اند.
به گفته «الکساندر کلیبانوف» محقق «ام آی تی»، تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد با استفاده از این پلیمر می‌توان مواد پرکاربرد معمولی از قبیل پلاستیک، شیشه و پارچه را به صورت دایمی به ویژگی ضد باکتری مجهز کرد.
وی افزود: کارساز بودن این روش هم اکنون در زمینه مبارزه با باکتری‌ها و همچنین قارچ‌های بیماری‌زای موجود در هوا و آب اثبات شده و در این مطالعه نشان داده شده است که از ماده پلیمری جدید حتی می‌توان برای مبارزه با ویروس‌ها نیز استفاده کرد
محققان «ای آی تی» در همین تحقیقات، آزمایش شیشه یاد شده را به جای باکتری‌ها با ویروس سرما خوردگی تکرار کرند و متوجه شدند این پوشش علاوه بر باکتری‌ها، ویروس‌ها را نیز تا میزان قابل توجهی نابود می‌کند.
مولکول‌های این پلیمر دارای بار مثبت بوده و از آنجا که یکدیگر را به علت برخورداری از بار الکتریکی یکسان دفع می‌کنند، همگی به شکل ثابت و همانند سوزن‌های بسیار ریز در جای خود قرار می‌گیرند. این ویژگی مولکول‌های پلیمر سبب می‌شود غشای باکتری در تماس با آن پاره شده و محتویات درون باکتری به خارج ریخته شود و باکتری بمیرد.
در مورد ویروس‌ها که دارای ابعاد بسیار کوچک‌تر هستند نیز به نظر می سرد در وضعیتی مشابه مولکول‌‌های پلیمر سبب پاره شدن دیواره ویروس‌ها و از بین رفتن آنها می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد