وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

بتن پلیمری

مقدمهبتن پلیمری یا بتن رزینی شامل یک چسباننده پلیمری که ممکن است ترمو- پلاستیک ها باشند اما غالبا بیشتر یک پلیمر ترموست می باشد و یک پر کننده معدنی مانند شن و ماسه ، شن و یا سنگ گسسته است . بتن های پلیمری مقاومت بالاتر ، مقاومت بیشتر در برابر مواد شیمیایی و خورنده ها ، جذب آب کمتر و پایداری بالاتر در مقابل پدیده یخ زدگی – ذوب ( ذوب مجدد) نسبت به بتن سیمان پرتلند رایج دارند .

پلیمر چیست ( تفاوت بین ترمو پلاستیک ها و ترمو ست ها )؟

امروزه نام پلاستیک به گروه بزرگی از مواد اطلاق میشود که از مواد معمولی مانند ذغال سنگ ، نمک و نفت و گاز ، چوب و آب ساخته شده اند ، برای مثال رزین های فوران از فور فورال ساخته می شوند که فور فورال از هیدرولیز اسیدی ضایعات و تفاله ی ذرت و نیشکر به دست می آید. پلاستیکها از چنین مواد معمولی و مواد ساده  شیمیایی به نام مونومر که میتوانند با امثال خودشان ترکیب شوند ، تهیه میگردند . از واکنش این مونومرها زنجیره های مولکولی تشکیل می شوند که پلیمر نامیده میشوند .

پلاستیک ها به دو دسته بزرگ ترمو پلاستیک ها و ترموست ها تقسیم میشوند. (( ترموست : گرما سخت )) ترمو پلاستیک ها در اثر حرارت نرم و در اثر سرما سخت می شوند ( بدون توجه به تعدادی که این عمل تکرار می شود ) . این امکان از آنجا ناشی می شود که ترمو پلاستیک ها  دارای زنجیره های مولکولی خطی می باشند که  به هنگام  گرما وسرما نسبت به هم حرکت میکنند و بدون اینکه شکست مهمی در زنجیره ها صورت گیرد ، جامد میگردند . البته از نظر تعداد دفعات گرم و سرد شدن در عمل محدودیت هایی وجود دارد . تعداد زیاد سیکل های گرم و سرد شدن میتواند باعث از دست دادن رنگ یا نرمی و در نتیجه تغییر در خواص محصول شود .

اکریلیک ها ، سلونریک ها ، پلی اتیلن ، پلی وینیل کلراید ، پلی استایرن ، پلی  آلومرها ، پلی کربناتها ، پلی ایمید ، پلی پروپیلن ، پلی سولوفون ، فنیل اکساید ، نایلون ها ، متیل پنتن ها ، آیونومر ، فلوئور پلاستیک ها ، استال و اکرینونیتریل بوتا دی ان استامیرن نمونه هایی از ترمو پلاستیک ها می باشند .

ترموست ها مولکول هایی زنجیر مانند دارند و قبل از قالب گیری خیلی مشابه ترمو پلاستیک ها می باشند ، اما فرآیند پخت و سخت شدن آنها باعث تشکیل اتصالات عرضی بین زنجیره های مولکولی همسایه می گردد . در نتیجه محصول نهایی دارای ساختار پیچیده و شبکه ای در هم رفته می باشد که در آن زنجیره ها دیگر نمی توانند آزادانه حرکت کنند ،  لذا اعمال حرارت به این پلاستیک ها باعث ایجاد جریان خمیری یا نرم شدن آنها نمیگردد و این خود دلیل محکمی برای استفاده آنها در بتن سازی است .

آلکیدها ، آمین ها ( اوره و ملامین فرمالدئید ) ، دی آلیل فتالات ، اپوکسی ها ، فوران ، فنولیک ها ، پلی استرها ، پلی اورتان و سیلیکون ها از گروه های ترموست ها می باشند .

به فرآیند ترکیب مونومر ها برای تشکیل پلیمرها ، پلیمریزاسیون میگویند که به دو دسته و شکل تراکمی و افزایشی انجام می شود .

گاهی اوقات پلاستی سایزرها را برای تسریع فرآیند تولید پلیمر ها به مواد اولیه آنها میافزایند .

 بتن اصلاح شده پلیمری

 بتن های اصلاح شده پلیمری را میتوان به دو دسته تقسیم کرد :

الف) بتن های پلیمری تزریقی

ب) بتن پلیمر-سیمان ( سیمان پلیمری )

نوع اول با تزریق کردن یک نوع مونومر در بتن سیمان پرتلند پیش ساخته سخت شده به دست می آید که بعدا به پلیمر جامد تبدیل می شود . برای تولید نوع دوم قسمتی از سیمان چسباننده مخلوط بتن با پلیمر جایگزین می شود ( معمولا به صورت شیره مانند ) .

هر دو نوع در مقایسه با بتن معمولی ، دارای مقاومت بیشتر ، نفوذ پذیری آب کمتر ، مقاومت شیمیا یی بیشتر و پایداری بیشتر در مقابل پدیده یخ زدگی-ذوب ( ذوب مجدد ) هستند .

بتن ساخته شده با سیمان پرتلند اگرچه به خاطر خواص خوب فیزیکی و به همین نسبت قیمت پایین از پرمصرفترین مصالح ساختمانی به شمار می آید ، لیکن دارای معایب زیادی از جمله مقاومت خمشی کم ، کرنش گسیختگی کم ، احتمال آسیب دیدکی بر اثر یخبندان و مقاومت شیمیایی کم می باشد . این خصوصیات برای مهندسین شناخته شده است ولی با این اوصاف در بیشتر کاربرد ها مجازند .

در موارد خاص این نقاط ضعف بتن را میتوان با به کار بردن پلیمرهای آلی یا رزین ( پلیمر تجاری )  به صورت جایگزین یا به همراه و کمک سیمان پرتلند برطرف کرد . این مواد دارای محاسن بسیاری از جمله : مقاومت بیشتر ، دوام بیشتر ، مقاومت بیشتر در برابر خوردگی ، نفوذپذیری آب کمتر و مقاومت بیشتر در مقابل پدیده یخ زدگی – ذوب های متوالی می باشند .

سه گونه اصلی مصالح مرکب پلیمری وجود دارد :

الف) پلیمر تزریقی

ب) بتن پلیمر – سیمان

ج) بتن پلیمری

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد