وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

استفاده از نانولوله های آب جوش برای انتقال دارو

استفاده از نانولوله های آب جوش برای انتقال دارو


محققان دانشگاه روچستر با بررسی ویژگی های آب در حال جوشش درون فضاهای کوچک قصد دارند از این ویژگی ها برای انتقال دارو با کمک نانولوله های حاوی آب جوش استفاده کنند.


زمانی که آب درون فضاهای تنگ و کوچک قرار می گیرد، رفتارهای عجیبی از خود بروز می دهد. محققان با توجه به این رفتارهای عجیب و با کمک گرفتن از شبیه سازی های رایانه ای اعلام کرده اند می توان از این ویژگی آب برای انتقال دارو به سلولهای بدن استفاده کرد.

پیش از این ساختارهای یخ مانند در حرارت پایین تر از صفر درون نانولوله ها دیده شده بودند. فشرده و کوچک بودن فضا به این معنی است که مولکولهای آب برای جدا شدن و فاصله گرفتن از یکدیگر و تشکیل دادن مایع به انرژی بسیار زیادی نیاز دارند.

محققان دانشگاه روچستر از وضعیت آب درون نانولوله ها زمانی که به آنها حرارت وارد می شود شبیه سازی رایانه ای انجام داده اند که نشان می دهد آب در فضایی به کوچکی درون یک نانولوله، برای رسیدن به نقطه جوش به حرارت بیشتری از حرارت طبیعی جوشیدن نیاز دارد.

همچنین رسیدن به نقطه جوش در چنین مخزن کوچکی می تواند بخار پرفشارتری را نسبت به بخار ناشی از آب در حال جوشیدن درون ظرفی بزرگتر به وجود بیاورد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، دانشمندان امیدوارند بتوانند با استفاده از بالابودن فشار بخار آب درون نانولوله ها برای عبور دادن پنهانی داروها از میان سیستم دفاعی بدن استفاده کنند. برای حرارت دادن به این نانولوله ها نیز می توان از پرتوهای لیزری استفاده کرد. این پرتوها می توانند نانولوله ها را به صورت انتخابی از بیرون حرارت داده و بدون آسیب وارد کردن به نسوج اطراف، داروهای درون نانو لوله ها را آزاد کنند.

منبع : مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد