وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

رنگهای ترافیکی

 مطالب رنگ ها به درخواست اقای محمدی فرد 


آشنایی با رنگهای ترافیکی

- رنگ ترافیک آکریلیک ترموپلاست در فامهای مختلف

رنگهای ترافیک بر پایه اکریلیک ترموپلاست برای کاربردروی سطوح سیمانی و آسفالت مناسب بوده  ویک فیلم سخت وبا دوام همراه با مقاومت سایشی خوب را روی سطح ایجاد مینماید ودارای زمان خشک شدن سریع  وچسبندگی عالی  و مقاومت در برابر شرایط جوی بویژه درمناطقی با آب وهوای معتدل میباشد . رنگهای مخصوص جدول برپایه رزین آلکید ساخته شده و جهت استفاده روی سطوح سیمانی مناسب هستند این رنگهای در زمان کوتاه خشک شده ودارای پوشش وچسبندگی خوبی روی سطح میباشند.

لازم بذکراست که قبل ازکاربرد کلیه رنگهای ترافیکی باید ابتدا سطح را کاملا تمییز نمود  بطوریکه سطح فاقد هرگونه آلودگی  چربی  گردوخاک  وذرات رنگ قدیمی باشد.

عوامل مؤثر در کیفیت و دوام خط کشی راه ها


خط های رنگین ایمن ساز
در امتداد جاده ها


راه شریان  اقتصادی  و کشور در دنیای  امروز  است  و  توسعه  اقتصادی
جامعه با وضعیت راه های آن ارزیابی می شود. عالوه بر نقش اقتصادی
راه در جوامع و کشورهای مختلف به دلیل حجم عظیم رفت و آمد جاده ای
و ناوگان های در حال رشد حمل بار و مسافر و استفاده روز افزون از
خودروهای شخصی در سفرهای برون شهری ایمنی راه ها نیز اهمیت
ویژه  ای  پیدا کرده  است. می  توان در یک کالم گفت راه یکی  از زیر
شاخه های توسعه می باشد.

ایمن سازی راه ها با استفاده از تجهیزات گوناگون و عالئم مختلف و به
ویژه با خط کشی راه ها انجام می پذیرد و استفاده از رنگ های ترافیک
سرد و گرم یک جزئی و چند جزئی با رنگ پایه های مختلف، عالوه بر
ارتقاء ایمنی راه ها و پیشگیری از حوادث جاده ای که همواره خسارات
جانی و مالی سنگینی در پی داشته است، با قرار دادن وسایط نقلیه در
مسیرهای صحیح، رانندگی در جاده ها را نه تنها ایمن و مطابق با قوانین
بین  المللی  راهنمایی  و  رانندگی  نموده  است،  بلکه ظرفیت  و  راندمان
جاده ها را افزایش داده و با توجه به اهمیت خط کشی جاده ها و صرف
هزینه های هنگفت عملیات خط کشی و محدودیت های اجرائی، طول
عمر و کیفیت ماندگاری آن همیشه مورد توجه بوده است

عوامل مهم در کیفیت و دوام خط کشی راه ها عبارتند:

ـ انتخاب رنگ مناسب با توجه به شرایط کاربردی
ـ کیفیت آسفالت
ـ آماده سازی سطح
ـ شرایط آب و هوا در هنگام خط کشی
ـ دمای سطح آسفالت در هنگام خط کشی
ـ نوع ماشین آالت رنگ آمیزی
ـ زمان رنگ آمیزی
ـ بازرسی و نظارت در زمان رنگ آمیزی
ـ ترافیک وسیله نقلیه

رنگ

رنگ مهمترین بخش عملیات خط کشی است. برای داشتن خط کشی مناسب
و با دوام، باید یه مثلث رنگ، شرایط محیطی، روش های اجرایی توجه شود.
انواع رنگ

رنگ های ترافیک سرد

ـ رنگ های ترافیکی بر پایه رزین های کلر و کائوچو
ـ رنگ های ترافیکی بر پایه رزین های اکریلیک ترموپالستیک
ـ رنگ های ترافیک آکریلیک دو جزئی
ـ رنگ های ترافیک اپوکسی دوجزئی
ـ رنگ ترافیک پلی یورتان دوجزئی

رنگ های ترافیک گرم

ـ رنگ های ترافیک هیدروکربنی گرم
ـ رنگ های ترافیک کلیدی گرم
ـ رنگ های ترافیک اپوکسی گرم

کیفیت رنگ های ترافیک

عامل هزینه مواد رنگ ترافیک را باید همواره با دوام سیستم و چگونگی اجرای خط
کشی در نظر گرفت بعضی از پارامترهای کیفی رنگ های ترافیک عبارتند از:
ـ میزان مواد فرار رنگ
ـ قدرت مواد فرار رنگ
ـ قدرت پوشانندگی یک لیتر رنگ
ـ دانه بندی ذرات رنگ
ـ رنگ بندی ظاهری یا فام رنگ
ـ قابلیت رقیق شدن با تینر توصیه شده سازنده رنگ
ـ قابلیت استفاده با رنگ پاش
ـ زمان خشک شدن رنگ
ـ سختی رنگ
ـ چسبندگی رنگ
ـ انعطاف پذیری رنگ
ـ مقاومت در برابر آب
ـ مقاومت در برابر سایش

انبار داری و نگهداری رنگ

رنگ باید در بسته بندی مناسب عرضه شود و قابلیت نگهداری در انبار حداقل
به مدت 12 ماه را داشته باشد و در این مدت، در آن ته نشینی غیر قابل بهم
زدن ایجاد نشود و سطح آن انبار نگهداری رنگ و مواد بایستی دارای سقف
و دیوارهای مناسب جهت جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و وزش
باد باشد و دمای هوای آن   بوده و دارای تهویه مناسب جهت جلوگیری از
خطرات احتمالی نشت و تراکم گاز و تینر و مواد باشد.
تذکر: در زمان انبار نمودن رنگ به صورت بشکه های 200 لیتری می توان هر
سه ماه یکبار بشکه های رنگ را سر ته نمود تا از نشت رنگ جلوگیری گردد

کیفیت آسفالت و رنگ پذیری

کیفیت سطح آسفالت و قابلیت رنگ پذیری آن به عنوان یک عامل اصلی و تعیین کننده در
طول عمر و کیفیت خط کشی اهمیت دارد و بعضی ویژگی های آن به شرح زیر است:
ـ دانه بندی مصالح آسفالت
ـ نوع و میزان قیر موجود در آسفالت با توجه به شرایط اقلیمی منطقه
ـ  شکستگی  و  ترک  های  احتمالی  در  سطح  آسفالت  با  توجه  به  عمر
روکش و وضعیت ترافیک

آلودگی سطح

سطح جاده ها به دلیل ترافیک انواع و سایط نقلیه، دارای آلودگی های
فراوانی است که عبارتند از:
ـ گرد و غبار (جاده های کم رفت و آمد)
ـ گل و الی (تقاطع با نزدیکی جاده های روستایی با جاده های اصلی)
ـ روغن و گازوئیل (ریزش از وسایط نقلیه و تانکرهای عامل سوخت)
ـ باقی مانده عوارض سایش الستیک روی سطح جاده ها و کامیون های
حامل زباله شهری
ـ باقی مانده شن و سنگ پس از عملیات برف روبی و یخبندان
ـ آلودگی های ناشی از تعمیر و مرمت موقت جاده ها که با قیر ریزی
همراه است

آماده سازی سطح

هدف از آماده سازی سطح، برداشت آالینده ها و ذرات ریز و درشت و گرد و غبار
از رویه راه و ایجاد تمیزی و بهبود چسبندگی و افزایش دوام خط کشی است.
روش های مختلف آماده سازی سطوح بتونی و آسفالتی عبارتند از:
ـ سایش مکانیکی (Grinding)
ـ شن پاشی (Sand blasting)
ـ اسید شویی (Acid Etching) برای سطوح بتنی
ـ فشار باد (Air Blasting)
ـ شستشو با فشار آب (Water Blasting)
ـ برس سیمی (Wire Brushing)
اجرای یک  الیه سیلر  مناسب  با ضخامت 20  تا 30  میکرول  قبل  از  اجرای  رنگ
ترافیک، کیفیت و طول عمر خط کشی به میزان قابل مالحظه ای افزایش می دهد
.
شرایط آب و هوایی

با توجه به گستردگی و تنوع شرایط آب و هوایی کشور، ویژگی هایی
از قبیل میزان، شدت و نوع بارندگی، حداقل و حداکثر دمای محیط و
سطح، زمان رنگ آمیزی، خشک و تمیز بودن سطح بر دوام و پایداری
رنگ ترافیک تأثیر دارد.
عواملی که باید در زمان اجرا مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:
ـ حصول اطمینان از عدم بارندگی تا 24 ساعت پس از اجرای خط کشی
ـ انتخاب زمان مناسب برای شروع عملیات خط کشی
ـ کنترل دمای هوا با توجه به مشخصات فنی رنگ
ـ کنترل دمای سطح با توجه به مشخصات فنی رنگ
ـ اندازه گیری رطوبت هوا
ـ کنترل رطوبت سطح (به ویژه در مورد سطوح بتونی)
ـ سرعت وزش باد

نوع ماشین آلات

وضعیت و نوع ماشین خط کشی نیز تأثیر بسیار مهمی در اعمال رنگ
دارد. امروزه بیشتر این تجهیزات اتوماتیک و مجهز به سیستم های رایانه ای
جهت کنترل دقیق سرعت حرکت ماشین، تنظیم ضخامت فیلم رنگ،
مقدار و نحوه توزیع دانه های شیشه ای با گالسپید بوده و نقش مهمی
در بهبود دوام و کیفیت خط کشی دارند
.
شرایط اجراء

مواد زیر در شرایط اجراء مهم و تأثیر گذاری است:
ـ نوع رنگ مورد استفاده
ـ نوع و درصد تینر مورد استفاده
ـ نحوه اختالط رنگ با تینر
ـ سیستم رنگ آمیزی
ـ نسبت ورودی و خروجی پمپ
ـ سایز نازل
ـ فاصله نازل تا سطح
ـ فشار باد
ـ سرعت دستگاه رنگ پاشی
ـ کنترل ضخامت فیلم تر رنگ
ـ یکنواخت بودن فیلم رنگ در حین اجرا
ـ زمان خشک شدن رنگ
ـ نگه داری خط تا خشک شدن رنگ

بازرسی

یکی از عوامل مهم در تضمین کیفیت و کارایی یک خط کشی نظارت بر
اجرای صحیح آن است. عموماً نظارت و بازرسی باید در سه مرحله قبل،
در حین و پس از اجرا صورت پذیرد. نظارت منطقه ای توسط ناظر مجرب
یا افراد تعلیم دیده برای تضمین کیفیت خط کشی جاده الزم است.
نظارت منطقه ای بر اجرای صحیح خط کشی را می توان به سه بخش
جداگانه تقسیم کرد.

بازرسی و نظارت قبل از اجرا

کنترل و حصول اطمینان از تمیزی سطح و در صورت لزوم توصیه های
آماده سازی محل خط کشی همچنین کنترل مواد زیر می باشد.
ـ هماهنگی با سازمان هوا شناسی و پیش بینی وضع هوا

ـ بررسی مواد مصرفی
ـ بازدید ماشین آالت خط کشی
ـ کنترل وضعیت تمیزی سطح جاده
ـ کنترل دمای هوا و سطح جاده
ـ ارزیابی میزان رطوبت سطح
ـ تنظیم برنامه و زمان رنگ آمیزی
ـ کنترل میزان و جهت وزش باد
ـ پیش عالمت گذاری
ـ نظارت بر محور یابی

بازرسی و نظارت در حین اجرا

شامل نحوه کنترل ترافیک دمای مواد خط کشی، نوع و درصد تینر مورد استفاده،
ضخامت فیلم تر و ابعاد خط کشی، کنترل سرعت حرکت ماشین، میزان مصرف
دانه های شیشه ای (گالسپید)، حفظ و نکهداری خط است، با استفاده از وسایل
مخصوص ضخامت سنجی می  توان ضخامت  فیلم  تر و خشک رنگ را کنترل
نمود. در این مورد با قرار دان یک صفحه فلزی (معموالً در ابعاد 15×20) در
مسیر خط کشی، می توان ضخامت فیلم رنگ را اندازه گیری و کنترل نمود

بازرسی و نظارت پس از اجرا

شامل بررسی وضعیت ظاهری رنگ، و ارزیابی خشک شدن رنگ، اندازه گیری
ضخامت فیلم خشک رنگ، میزان باز تاب نور در شب و روز است و صدور
اجازه تردد پس از حصول اطمینان از خشک شدن رنگ

ترافیک

میزان و نوع تردد و تأثیر مهمی در وضعیت ماندگاری رنگ ترافیک دارد
شامل موارد زیر می باشد:
ـ حجم یا میزان ترافیک
ـ نوع ترافیک
ـ ترمز وسایط نقلیه
ـ شتاب
ـ شیب
ـ استفاده از الستیک های یخ شکن و زنجیر چرخ
ـ عملیات برف روبی
ـ قرار گرفتن چرخ خودروها در حال حرکت  بر روی خط کشی (عدم توجه به رانندگی صحیح بین خطوط)

دوره بازرسی خط کشی ها

برای بررسی عملکرد خط کشی با رنگ سرد توصیه می شود که بار اول پس
از هفت روز از شروع اجرا سپس با توجه به طول عمر پیش بینی شده هر
سه ماه یکبار، برای رنگ های با طول عمر 12 ماه، دو ماه یکبار، برای
رنگ های با طول عمر 6 الی 9 ماه و هر ماه برای رنگ های با طول عمر 6
ماه خط کشی ها ارزیابی شوند.


نمونه ای از خط کشی های بد

نظرات 1 + ارسال نظر
م.س چهارشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 13:59

با توجه فعالیت در زمینه ایمنی راه ، مطالب نوشته شده در باره رنگهای ترافیکی ارزشمند بوده و مفید واقع گردید . با تشکر از ارائه مطالب فوق از سوی شما .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد