وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

مشخصات رنگ ها قسمت دوم

واش پرایمر


واش پرایمر شرکت سیکلمه که بر پایه رزینهای پلی وینیل بوتیرال تولید و عرضه می گردد دارای چسبندگی فوق العاده روی سطوح آهنی وغیر آهنی بوده بعنوان آستر اولیه ویا لایه چسبنده قبل از اعمال آستری واقعی کاربرد دارد . بصورت دو جزئی عرضه می گردد ودرصورت اعمال صحیح بسیار سریع خشک می‌شود. بعنوان لایه های بعدی تقریباً اکثر رنگها قابل استفاده بوده و بویژه در سیستم های اپوکسی وکلروکائوچو کاربرد فراوان دارد.

مشخصات فنی:

فام : مشکی _ سبز _ زرد
گرانروانی جزءA : 70-60 ثانیه کاپ (4)DIN53211
گرانروانی رنگ و سخت شونده(مخلوط): 50-40 ثانیه
زمان خشک شدن اولیه : 10-5 دقیقه
زمان خشک شدن نهایی : 1 ساعت
زمان سخت شدن: مینیمم 1 روز
چسبندگی : B5
ضخامت قشر خشک رنگ: 15 – 10 میکرون
درصد مواد جامد : 37
پوشش دهی مجدد: حداکثر 2هفته
نسبت اختلاط جزءA : جزءB : 6 درصد وزنی
تینر مصرفی: 71000-So
پوشش: حدود m²/lit 10
طول عمر مخلوط: 24 ساعت


طریقه استفاده و نگهداری:

قبل از هر چیز لازم است سطوح مورد رنگ آمیزی به شیوه مناسب آماده گردد . جهت فلزات آهنی یک آماده سازی مطابق استاندارد (2 ½ Sa ) توصیه می گردد. برای فلزات غیر آهنی لازم است به شیوه های مناسب آماده شوند . رنگ و کاتالیست رابه نسبت های لازم مخلوط نموده وپس از افزودن تینر بمقدار مورد نیاز اعمال می گردد . ضخامت قشر خشک رنگ به میزان 15-10 میکرون توصیه می گردد. ابزار و وسایل کار را پس از انجام کار با تینر مربوطه تمیز نمایید . این رنگ رامی‌توان در محیطی سرپوشیده ودرشرایط مناسب حد اکثر به مدت 12 ماه نگهداری کرد

سیستم های پلی اورتان

این رنگ که بر پایه پلی اول های اکریلیک – هیدروکسی اکریلیک و پلی ایزوسیاناتهای آلیفاتیک تولید و عرضه می گردد برای سطوح فلزی و معمولا بعنوان آخرین لایه مورد استفاده قرار می گیرد .
به لحاظ ساختار شیمیایی رنگ و اجزاء متشکله آن از خواص بسیار خوب تا عالی از جمله در مقابل رطوبت ، شرایط جو صنعتی ، املاح گوناگون ، مواد شیمیایی قلیایی و اسیدی بوده و بدلیل تراکم شبکه ایجاد شده از نفوذ پذیری قابل توجهی برخوردار است . ویژگی بارز رنگهای پلی اورتان مقاومت آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش بوده و جهت پوشش دهی سازه هایی که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند توصیه میگردد .

مشخصات فنی :

نوع رنگ : دو جزئی (هیدروکسی اکریلیک – ایزوسیانات )
فام : سفید (در شیدهای دیگر نیز قابل عرضه می باشد )
وزن مخصوص : ( مخلوط دوجزء ) g/cm³2/1
درصد مواد جامد :
حجمی : 4/19 درصد وزنی : 65 درصد
نرمی ذرات : 10 میکرون
براقیت در 60 درجه : 90
ویسکوزیته مخلوط دو جزدر 25 سیلسیوس :70ثانیه با کاپ (4) Din 53211
ثبات براقیت : بسیارخوب
پوشش : 8 - 12 متر مربع بر لیتر 40 – 30 میکرون (dft)
خشک شدن :
زمان خشک شدن سطحی : 1 ساعت در 25 درجه سیلسیوس
زمان خشک شدن کامل : 48 ساعت در 25 درجه سیلسیوس
سخت شدن نهایی : 6 روز در 25 درجه سیلسیوس
پوشش دهی مجدد: حداقل 8 ساعت و حداکثر 48 ساعت
نسبت اختلاط : 5 به 1 وزنی
طول عمر مخلوط : 6 ساعت
رقیق کننده : SO - 50000
پایداری در انبار :یکسال ( دور از رطوبت و در شرایط مناسب )

طریقه استفاده و نگهداری :

این رنگ که بعنوان لایه نهایی روی پوشش های حفاظتی اپوکسی بسیار مناسب می باشد ، تنها نقطه ضعف سیستمهای حفاظتی مذکور را در مقابل نور خورشید بر طرف می سازد و بدیهی است می بایست اعمال آن روی لایه های یادشده پس از تمیز نمودن سطح از هر گونه آلودگی و گرد و غبار و در محدوده زمانی پوشش دهی مجدد که در مشخصات فنی قید گردیده است صورت پذیرد و در شرایطی که به هر دلیل استفاده از این رنگ بعنوان یک لایه مورد نظر باشد لازم است سطح زیرین بطور کامل آماده سازی گردیده که بهترین روش جهت این منظور سند بلاست تا درجه SA2½ می باشد . پس از آماده سازی سطح ، بایستی رنگ و سخت کننده را به نسبت های داده شده مخلوط نموده و پس از اطمینان از اختلاط کامل با یکی از روشهای معمول یعنی با استفاده از پیستوله ، پیستوله بدون هوا ، رول یا قلم اعمال گردد .

 

توضیح :

از تماس رنگ و هاردنر ( بویژه هاردنر ) با آب ، رطوبت انواع الکلها و .. .. باید جدا"جلوگیری شود . شرایط آب وهوایی جهت اعمال رنگ بهتر است حتی المقدور از رطوبت نسبی 50 درصد برخوردار بوده و دمای سطح مورد رنگ آمیزی باید حداقل 3 درجه بالای نقطه شبنم باشد زیرا در غیر اینصورت چسبندگی لازم
و دیگر خواص رنگ حاصل نخواهد شد .

 

رنگ آستری کلروکائوچو

این رنگ بر پایه رزین های کلروکائوچو بوده و خواص حفاظتی مناسبی به لحاظ وجود پیگمنتهای ضد خوردگی سرب قرمز یا سرنج دارا می باشد . مقاومتهای جوی و رطوبتی بسیار خوبی دارد و در شرایط آب و هوایی دریایی ، نیروگاهی و صنعتی بسیار خوب عمل می کند . ضمنا" برای سیستم های حفاظتی زیر خط آبخور شنــاورها و تاسیـسات بندری ، ســـازه های فلزی (نظیر نرده ) نیز مناسب می باشد .

مشخصات فنی :

نوع رنگ : آستری کلروکائوچو حاوی سرنج
فام : نارنجی وزن مخصوص : g/cm³72/1
ویسکوزیته : تگزوتروپیک درصد مواد جامد (وزنی ) : 68 درصد
ضخامت فیلم تر : 120-100 میکرون رقیق کننده: SO - 61000
ضخامت فیلم خشک : 55-45 میکرون
میزان پوشش تئوری : 10-8 متر مربع بر لیتر
براقیت : مات
زمان خشک شدن سطحی در دمای 25 درجه سیلسیوس : 15 دقیقه
زمان خشک شدن عمقی در دمای 25 درجه سیلسیوس : 4 تا 5 ساعت
زمان پوشش دهی مجدد : حداقل 8 ساعت حداکثر نامحدود .

طریقه استفاده و نگهداری :

بهترین آماده سازی برای بهره گیری از یک سیستم ضدخوردگی کلروکائوچو شن پاش یا سند بلاست با درجه 5/2 سوئدی می باشد . سپس لازم است سطح مورد رنگ آمیزی از گرد وخاک حاصل از سند بلاست عاری شده و پس از اطمینان از خشک بودن کامل سطح با یکی از روشهای معمول یعنی با استفاده از پیستوله ، پیستوله بدون هوا ، رول و یا قلم مو پوشش دهی گردد . ساختار رنگ به نوعی طراحی گردیده که می توان ضخامتهای تا 150 میکرومتر قشرتر را اعمال نمود شرایط جوی مناسب برای اعمال رنگ رطوبت نسبی حداکثر 80 درصد دمای سطح بین 5 تا حداکثر 40 درجه سیلسیوس می باشد . درصورت امکان و برای دستیابی به چسبندگی بسیار خوب توصیه می گردد این آستری روی یک لایه واش پرایمر با کد PH – 2802 و با قطر 10 الی 15 میکرومتر اعمال شود که در این حالت بهترین خواص حفاظتی کلروکائوچو قابل انتظار خواهد بود .

رنگ رویه کلرو کائوچو

این رنگ که بر پایه رزین های کلروکائوچو و پلاستی سایزرهای صابونی نشونده تولید و عرضه می گردد دارای مقاومتهای اسیدی و قلیایی خوب بوده و مناسب جهت حفاظت از سازه های فولادی می باشد این رنگ بعنوان لایه نهایی روی بسیاری از سیستمها قابل اجرا بوده و در فامهای مختلف عرضه می گردد . بدیهی است بهترین سیستم برای رنگ فوق اعم از آستری ضد خوردگی و لایه میانی سیستم هم ساختار یعنی کلروکائوچو می باشد . البته بهترین حالت برای اعمال یک چنین سیستمی بهره گیری از آستری کارگاهی یا واش پرایمر شرکت سیکلمه با کد PH -2802 به منظور ایجاد چسبندگی فوق العاده بسیار مورد توجه است .

مشخصات فنی :

نوع رنگ : لایه نهایی کلروکائوچو
فام : سفید ( در انواع فامهای دلخواه قابل عرضه می باشد )
وزن مخصوص : g/cm³3/1
نرمی ذرات : 10 میکرون
ویسکوزیته در 25 درجه سیلسیوس : 90 ثانیه کاپ (4) DIN 53211
درصد مواد جامد (وزنی ) : 55
ضخامت قشر خشک رنگ : 45-35 میکرون
میزان پوشش بر اساس فام رنگ : 10-8 متر مربع بر لیتر
زمان خشک شدن سطحی : 2-1 ساعت در 25 درجه سیلسیوس
زمان خشک شدن عمقی : 5-4 ساعت در 25 درجه سیلسیوس
زمان پوشش مجدد : حداقل 10 ساعت

طریقه استفاده و نگهداری :

ابتدا لازم است سطح مورد رنگ آمیزی که قبلا" آستری های لازم برروی آن اعمال گردیده است کاملا" خشک و عاری از هرگونه گرد و غبار ،چربی ، روغن املاح و آلودگی های دیگر بوده و سپس با یکی از روشهای معمول یعنی با استفاده از پیستوله ، پیستوله بدون هوا ، رول و یا قلم مو در ویسکوزیته مناسب اعمال گردد .

توضیح:

اعمال این رنگ بایستی در رطوبت نسبی 80 درصد (حداقل سه درجه بالای نقطه شبنم ) صورت پذیرد . زیرا در غیر اینصورت چسبندگی لازم و دیگر خواص رنگ حاصل نخواهد شد .


رنگ رویه وینیلی

این رنگ بر پایه کوپلی وینیل کلراید ساخته شده و مقاومتهای جوی و رطوبتی بسیار خوبی دارد و در شرایط آب وهوایی صنعتی و دریایی خوب عمل میکند .

مشخصات فنی :

نوع رنگ : رنگ رویه وینیلی
فام : سفید ( درانواع فامهای دیگر نیز قابل عرضه می باشد )
وزن مخصوص : g/cm³ 1/1
ویسکوزیته : 100 ثانیه کاپ (4) DIN 53211
درصد مواد جامد (وزنی ) : 65 درصد
ضخامت فیلم خشک : 50 میکرون
میزان پوشش تئوری : 12- 10 متر مربع بر لیتر

آماده سازی و طریقه استفاده :

این رنگ بعنوان لایه نهایی روی دیگر پوششهای حفاظتی می تواند استفاده گردد بدیهی است اعمال آن روی لایه های یاد شده ،پس از تمیز نمودن سطح از هرگونه آلودگی و گرد وغبار صورت پذیرد و در شرایطی که به هر دلیل استفاده از این رنگ بعنوان یک لایه مورد نظر باشد لازم است سطح زیرین بطور کامل آماده سازی گردیده که بهترین روش جهت این منظور سند بلاست تا درجه 5/2 بر اساس استاندارد سوئدی می باشد و دمای سطح مورد رنگ آمیزی نیز بایستی حداقل 3 درجه بالای نقطه شبنم باشد .


رنگ آستری اتیل سیلیکات – پودرروی
رنگ آستری اتیل سیلیکات ( غنی از روی) شرکت سیکلمه که بر اساس آخرین دستاوردهای علمی فنی و مطابق با جدیدترین استانداردهای بین المللی و ملی تهیه می گردد از طریق حفاظت کاتدیک مانند سدی در برابر خوردگی عمل می نماید . موارد مصرف آن کلیه تاسیسات نفتی و شناورها می باشد مقاومتهای این رنگ مانند هر رنگ دیگر مربوط به ضعیف ترین جزبه کار رفته در فرمولاسیون رنگ می باشد که در این مورد پودر روی است و لذا از مقاومتهای رطوبتی بسیار خوب ، مقاومت در مقابل اشعه خورشید عالی و مقاومت در مقابل مواد نفتی و شیمیایی آلی بسیار مناسب و به لحاظ وجود فلز روی بصورت گرد دررنگ از مقاومتهای اسیدی و بازی خوبی برخوردار می باشد ( روی یک فلز آمفوتر می باشد ) .این محصول را می توان در بسیاری از موارد به عنوان لایه منفرد استفاده نمود ولی اعمال یک لایه رنگ اپوکسی ، کلروکائوچو ، وینیلی و یا الکید برروی آن عملی می باشد ضخامتهای خشک این آستری در صورتیکه بعنوانSHOP PRIMERS باشد تا 15 میکرون و در صورت استفاده به عنوان آستری ضدخوردگی جهت حفاظت کاتدیک حدود 75 میکرون (خشک ) می باشد .


مشخصات فنی :

نوع رنگ : تترا اتیل سیلیکات ( با درجه هیدرولیز محدود )
نوع پیگمنت : پودر روی
فام : خاکستری
درصد مواد جامد ( وزنی ) : 85 درصد
در صد غیر آلی فیلم خشک: 100 درصد
ضخامت فیلم خشک : 70-5 میکرون
خشک شدن : 1 ساعت
سخت شدن : در شرایط مناسب 16ساعت
نسبت اختلاط A: B 80 : 20
مقاومت نسبت به حرارت : تا 400 درجه سیلسیوس

نکات بسیار مهم :

- روش های اعمال مرسوم : اسپری بدون هوا ، اسپری و جهت لکه گیری قلم مو
- رنگ باید هنگام مصرف بطور مستمر مخلوط شود .
- رنگ فوق باید تا قبل از استفاده به نحوی بسته بندی شده باشد که نفوذ هرگونه رطوبت به اجزاء آن غیر ممکن باشد .
- طول عمر مخلوط این رنگ حدود 4 ساعت می باشد لذا باید حتما" رعایت گردد .
- مصرف در شرایط اسیدی باید باعبور از فیلترهای مخصوص فاقد هرگونه آلودگی باشد .
- آماده سازی لازم جهت اعمال این آستری در درجه سوئدی S A3 و حداقل 2½ می باشد .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد