وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

توسعه ساخت جاذب های صوتی بر پایه مواد پلیمری در فرکانس های پائین

نتایج یک پژوهش در دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که، میانگین درصد ضریب جذب صوت در فرکانس های پائین جاذب های صوتی با اجزاء ترکیبی الیاف پلی استر، در مقایسه با نمونه های با ساختار ترکیبی مواد پلیمری دیگر بهینه تر است.



دکتر زین العابدین قنبرزاده دانش آموخته بهداشت حرفه ای گفت: از عوامل زیان آور فیزیکی می توان به آلودگی صوتی ناشی از فعالیت های گوناگون صنعتی اشاره نمود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی تعداد افرادی که در سراسر دنیا دچار کاهش شنوائی گردیده اند از 120 میلیون نفر در سال 1995 به 250 میلیون نفر در سال 2004 افزایش یافته است. تحقیقات متعدد نشان داده است که تغییرات موقت و دائم آستانه شنوائی، ایجاد کری ادارکی و عصبی، ایجاد مشکلات روحی و روانی، تأثیر منفی و بازدارنده بر کارائی، افزایش ترشح هورمون های آدرنالین و نورادرنالین در اثر تماس طولانی مدت فرد با عامل زیان آور از جمله اثرات سوء سروصدا و علایم و عوارض حسی و ذهنی صدا بر شاغلین صنایع می باشد.

وی در ادامه افزود: عوارض یاد شده از اثرات مشترک صداهای با فرکانس بالا، میانه و پایین می باشند. احساس وزوز کردن گوش ها، تحریک پذیری، خستگی، سردرد، حالت تهوع، تأثیر بر ارتعاشات طبیعی اندام های مختلف بدن، اختلال در خواب و کاهش میزان آن، افزایش میزان ترشح هورمون کورتیزول، افزایش واکنش های استرس زا، اختلالات تنفسی، ایجاد حالت اذیت و ناراحتی و اظهار شکایت و تأثیر در عملکرد مغزی از جمله عوارض تماس با صداهای متعدد با فرکانس پائین موجود در صنایع و جامعه است.

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس با بیان نمونه هایی در پیرامون گفت: به عنوان مثال می توان به سیستمهای تهویه، تأسیسات شبکه های کامپیوتری، کمپرسورها، اتاق های کنترل، موتورهای دیزل، محیط های کاری اداری، سروصدای ناشی از ترافیک، پمپ ها و تلمبه خانه ها، ماشین های لباسشوئی، مسیرهای انتقال لوله های فاضلاب، یخچال ها و ... اشاره نمود که در ایجاد صدای با فرکانس های پائین نقش بسیار مهمی دارند.
بنابراین توسعه ساخت جاذب های صوتی به عنوان یکی از ابزار ویژه در پیشبرد روش های کنترل آلودگی صوتی بسیار ضروری به نظر می رسد.
دکتر قنبرزاده در خصوص طرح تحقیقاتی خود که در قالب رساله دکتری وی انجام شد، گفت: در این تحقیق بنا بر طرح آزمایشات در فاز ساخت، نمونه های جاذب صوتی در 5 گروه، با اجزاء ترکیبی مواد پلیمری A ـ پلی اتیلن ترفتالات TEP،B ـ پلی استایرن SP،C ـ پلی پروپیلن PP،D ـ پلی اتیلن PE،E ـ الیاف پلی استر، با استفاده از مواد بسته بندی مواد غذائی با مش بندهای 1 تا 5 میلی متر و 6 تا 20 میلی متر و با درصدهای وزنی 50% بطور مساوی و همچنین از الیاف پلی استر به نسبت درصد وزنی 5/2 % مواد پلیمری (به منظور ایجاد استحکام مناسب) و با بکارگیری رزین های بر پایه پلی وینیل استات با درصد وزنی 20% مواد پلیمری مورد ساخت قرار گرفت.

وی در پایان افزود: نتایج حاصل از اندازه گیری درصد ضریب جذب صوت در نمونه های با ساختار ترکیبی گروه E، ضخامت 10 سانتی متر و با مش بندی اجزاء ترکیبی کوچکتر از 1 میلیمتر، نشانگر این مطلب است که میانگین درصد ضریب جذب صوت در فرکانس های پایین (100 الی 315 هرتز) از گروه مقایسه (پشم سنگ) بهینه تر و بین میانگین های درصد ضریب جذب صوتی اختلاف معناداری وجود دارد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد