وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

دستیابی به فناوری رنگ‌پذیر کردن الیاف پلی پروپیلن

خبرگزاری فارس: پژوهشگران دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر به فناوری رنگ پذیر کردن الیاف پلی‏پروپیلن با استفاده از نانوذرات خاک رس دست یافتند.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبی، مریم عطایی فرد پژوهشگر طرح، پلی پروپیلن را یکی از پرمصرف ترین پلیمرهای مصنوعی (سنتزی) جهان ذکر کرد و گفت: این پلیمر به علت قیمت مناسب، خواص ویژه و فرآیندپذیری خود، همچنان پرمصرف باقی مانده است.
وی افزود: نقص عمده این پلیمر ضعف در رنگ‌پذیری است به همین علت وقتی از آن در بافت فرش یا زیرانداز استفاده می شود، تنوع رنگ ها کم و ثبات نوری و مقاومت در برابر شستشوی رنگ هم پایین است.
عطایی‌فرد ضعف دیگر الیافت متداول پلی پروپیلن را ممکن نبودن تغییر رنگ دانست و گفت: برای حل این مشکل روش‌هایی در برخی کشورهای توسعه یافته استفاده می شود که جزئیات آن را منتشر نمی‌کنند.
وی افزود: در این پژوهش با اضافه کردن نانو ذرات رس در مذاب پلیمر پلی پروپیلن این ماده بین زنجیره‌های پلیمری قرار می‌گیرد و فاصله‌های آن‌ها را زیاد می‌کند و به این ترتیب مکانهایی برای جذب رنگ ایجاد می‌شود.

پژوهشگر این طرح، قابلیت رنگ‌پذیری دوباره را در کنار رنگرزی با طیف‌های مختلف رنگی و ثبات رنگ از جمله برتری‌های الیافت ترکیب شده با نانورس بیان کرد و گفت: پتروشیمی های کشور با این روش می توانند الیافی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند.
وی افزود: با استفاده از این فناوری صنعتگران کشورمان می‌توانند به جای استفاده از روش توده رنگی که مشکلات پایداری نامناسب و محدودیت رنگ را به همراه دارد، از روشهای متداول رنگرزی الیاف ببرند.
این پژوهش در رساله دکترای مهندسی پلیمر و رنگ به راهنمایی سیامک مرادیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده و از نتایج آن تاکنون ۳ مقاله برای همایش‌ها و ۷ مقاله برای چاپ در مجلات معتبر علمی بین‌المللی تهیه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد