وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

ساخت ترانزیستورهای نوع n از جنس نانونوارهای گرافنی

یک گروه از دانشمندان و مهندسان در دانشگاه فلوریدا و آزمایشگاه ملی لاورنس برای اولین بار توانسته‌است، ترانزیستور اثر میدانی نوع N را بسازد. ترانزیستور نوع p نیز قبلاً ساخته شده‌است. این ترانزیستورهای نوع N و p می‌توانند به‌عنوان اجزای اصلی سازنده در مدارات مجتمع، میکروپردازشگرها و حافظه‌ها استفاده شوند. این یافته‌ها می‌توانند به ساخت تراشه‌های کامپیوتری منجر شوند که نه‌تنها کوچک‌تر و دارای ظرفیت بالاتر هستند، بلکه توانایی آنها در بارگذاری فایل‌های بزرگ، و دانلود کردن فیلم‌ها و دیگر وظایف تبادل اطلاعات؛ بیشتر است.

ساخت گرافن نوع p با اتصال گروه‌های اکسیژنی به کناره‌های آن، نسبتاً آسان است؛ اما برای کاربردهای عملی دانشمندان نیاز دارند که گرافن نوع N را نیز بسازند. ساخت این نوع گرافن مشکل‌تر است، زیرا راهبردهای ویژه‌ای نیاز دارد. اکنون هونجی دای و همکارانش نشان داده‌اند که گرافن در نتیجه گرم‌کردن الکتریکی توان بالای ژول در گاز آمونیاک می‌تواند تبدیل به نوع N شود. توانِ بالا سبب می‌شود که این ماده تا صدها درجه گرم‌شود و کناره‌ها یا سایت‌های ناقص آن ( که بیشتر واکنش‌پذیرند) برای تشکیل گروه‌های نیتروژن-کربن شروع به واکنش با گاز آمونیاک کنند.

این محققان تشکیل گونه‌های نیتروژن-کربن در گرافن آنیل‌شده به صورت گرمایی، را با استفاده از طیف‌بینی فتوالکتریکی اشعه X و طیف‌بینی جرمی یون ثاویه‌ی نانومقیاس تایید کرده‌اند. این فرآیند می‌تواند گرافن را بدون کاهش دادن خواص الکتریکی آن از قبیل تحریک الکتریکی، به نوع N تبدیل کند.

این محققان سپس یک ترانزیستور اثر میدانی گرافنی و پالادیوم ساخته‌اند. دای گفت: با ترانزیستورهای نوع N وp تکمیلی، اکنون ما می‌توانیم امکان ساخت عملکردهای منطقی پیچیده‌تر از قبیل گیت‌های OR و AND را بررسی کنیم. او اضافه کرد: ما در ادامه جزئیات شیمی این فرآیند را بررسی خواهیم کرد و عملکرد ترانزیستور را بهینه خواهیم کرد.

این محققان نتایج خود را در مجله Science منتشر کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد